تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳

دکتر محمدرضا وصفی: کمپ نهر البارد یا اردوگاه رودسرد نام یکی از اردوگاه های آوارگان فلسطینی در شمال لبنان است

نزدیک به ده روز است که برخوردهای نظامی داغ در آن بین ارتش لبنان و گروهی مسلح ادامه دارد.

بر اساس نظر تحلیلگران آنچه روی داده بخشی از سناریوی ناتمام آمریکا – اسرائیلی است که در سیاست‌ آزمون و خطا از زمان جنگ سی‌وسه‌روزه در سال گذشته با قوت بیشتر در حال تجربه شدن است.

 آن‌ها می‌خواهند حزب‌الله لبنان بدون دریافت هرگونه امتیاز و یا ضمانت تسلیم شود. ده‌ها هزار آواره فلسطینی به وطن خود بازنگشته و شهروند لبنانی شناخته شوند تا در این صورت اسرائیل از کابوس بازگشت آن‌ها در امان باشد و نیز در سیاستی کلان‌تر، جبهه‌هایی در میان سنیان مسلمان در در مقابله با آنچه شعاع هلال شیعی در خاورمیانه می‌نامند، شکل یابد.

برای دستیابی به این اهداف، داغی اردوگاه سرد یکی از بهانه های مناسب است.از این‌رو است که دبیرکل حزب‌الله سیدحسن نصرالله در پیامی همگان را از عواقب خطرناک داغی آن با سلاح‌های وارده برحذر می‌دارد چرا که احتمال حمله کامل به اردوگاه به مثابه به‌صدا درآمدن ناقوس جنگ داخلی در لبنان است. جنگی که رویارویی شیعه و سنی در نرم‌افزار و غایت پنهان آن دیکته شده است.

در نتیجه باید گفت آنچه در اردوگاه رود سرد با سر درآوردن جماعتی به نام فتح‌الاسلام روی داده بخشی از پروژه فتنه است که سیمور هرش نویسنده و تحلیلگر مجله نیویورکر در گفت‌وگو با برنامه جهان امروز از شبکه سی.ان.ان اینترنشنال درباره آن می‌گوید :
«مدت‌هاست که سیاست آمریکا بر اساس هماهنگی پنهان بین دیک‌چنی و مشاور امنیت ملی یکی از کشورهای عربی، تنها بر این قرار گرفته که منافع سوریه و به‌ویژه ایران و همپیمانان شیعه آن در جهان مورد هجوم قرار گرفته و از فزونی قدرت آن‌ها جلوگیری شود.

شکل‌گیری فتح‌الاسلام بر اساس همین پروژه‌ است و از سوی آمریکا و یک کشور مهم عربی در خلیج‌فارس و پاره‌ای از عناصر در دولت لبنان برای مقابله با حزب‌الله لبنان، شکل‌یافته و حمایت شده است، اما امروز امور معکوس شده و اوضاع بر خودشان غلبه کرده است.»