همشهری آنلاین: آشپزهای حرفه‌ای کشورمان در موسم حج به صورت شبانه‌روزی در آشپزخانه‌های مرکزی "ابو جدایل" و "قحطانی" در مکه فعالیت می‌کنند تا غذایی سالم و مطمئن در اختیار زائران ایران قرار دهند و عنوان تشکیلاتی‌ترین سیستم تهیه غذا برای زائران بیت‌الله الحرام را از آن دستگاه حج جمهوری اسلامی ایران نمایند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی حج 92 ، آشپزخانه‌های مرکزی در مکه که امور پخت غذای زائران ایرانی را پشتیبانی می‌کنند قدمتی حدود 10 سال دارند. طبخ غذای زائران ایرانی در این آشپزخانه‌ها که زمانی با اجاق‌گاز چند شعله صورت می‌گرفت، امروز به صورت مکانیزه و با بخار آب انجام می‌شود؛ هر چند که هنوز آشپزخانه قحطانی چند قدمی با مکانیزه شدن صد درصدی فاصله دارد اما آشپزخانه ابوجدایل که بخش اعظم پخت غذای زائران کشورمان در مکه را بر عهده دارد سال‌هاست به طور کامل مکانیزه شده است.

آشپزخانه ابوجدایل با 144 نیرو، در پرجمعیت‌ترین زمان حضور زائران ایرانی در مکه، در هر وعده غذایی 45 هزار پرس غذا و آشپزخانه قحطانی با 84 نیرو در هر وعده غذایی، 25 هزار پرس غذا برای زائران بیت‌الله الحرام طبخ می‌کنند که این تعداد با لحاظ غذای رژیمی است که در این آشپزخانه‌ها طبخ می‌شود.

این آشپزخانه‌ها دارای 5 گروه کاری شامل گروه اداری، گروه برنج، گروه آماده‌سازی، گروه خورشت و گروه سوپ و دورچین هستند و کارگزاران حج جمهوری اسلامی ایران از بخش‌های مختلف این آشپزخانه‌ها اعم از انبار مواد غذایی، سالن آماده‌سازی و تخته‌کاری، سالن پخت کباب با ماشین کباب‌پز، سالن آماده‌سازی سبزیجات، سالن پخت برنج و سالن‌های تهیه خورشت و سوپ بازدید کردند.

جدول معرفی بخش‌های مختلف آشپزخانه‌های مرکزی در مکه

عنوان سالن

آشپزخانه ابوجدایل

آشپزخانه قحطانی

پخت خورشت

2

3

پخت برنج

یک

یک

آماده سازی سبزیجات

یک

یک

آماده سازی گوشت، مرغ و کباب

2

یک

پخت کباب و جوجه

یک

یک

توزیع

یک

یک

جدول مهمترین وسایل بکارگیری شده در آشپزخانه‌های مرکزی زائران ایرانی

وسایل عمده بکارگیری شده

آشپزخانه ابوجدایل

آشپزخانه قحطانی

دیگ های پخت خورشت

24 دیگ بخار

30 دیگ برای پخت با اجاق (گازی)

دیگ های پخت سوپ

38 دیگ بخار

20 دیگ (سوخت روغنی)

دیگ های پخت برنج

32 دیگ بخار

7 دیگ بخار و 8 دیگ برای پخت با اجاق (گازی)

دم کن های برنج

96 دم کن

64 گرم کن

دستگاههای پخت ماهی

4 دستگاه

یک دستگاه

دیگ های پخت رژیمی

12 دیگ بخار

7 دیگ بخار

فرهای پخت رژیمی مرغ و ماهی

10 عدد

3 دستگاه

دستگاههای کباب پز

6 دستگاه

4 دستگاه

دستگاه جوجه پز، همبرگر پز و شنسل پز

8 دستگاه

3 دستگاه

منبع: همشهری آنلاین