گروه بورس: موج سهام ماشین‌سازی اراک، نیمه نخست خردادماه امسال را در بورس تهران تحت‌الشعاع خود قرار داد.

آخرین آمار دریافتی نشان می‌دهد: ماشین‌سازی اراک در 15 روز گذشته به‌طور همزمان در جمع 3 شرکت سودآور و پرطرفدار بازار سهام جای داشته است.

در این مدت ارزش دارایی سهامداران ماشین‌سازی اراک 15درصد افزایش یافته؛ ضمن این‌که یک‌هزار و 400 نفر در صف خرید سهام این شرکت ایستاده‌اند. این تعداد در مجموع 15 میلیون سهم ماشین‌سازی اراک را با پرداخت رقمی معادل 8 هزار و 500 میلیارد ریال به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد: ماشین‌سازی اراک در نیمه نخست خرداد ماه دومین سهام سودآور بورس بوده و عنوان سومین سهم پرطرفدار بازار را از آن خود کرده است.

سودآورها

این گزارش حاکی است: در طول 15 روز گذشته، بیشترین سود از محل رشد قیمت سهام نصیب سهامداران شرکت شیمیایی سینا شده و در این مدت قیمت هر سهم شیمیایی سینا 2/16درصد افزایش یافته است.

پس از شیمیایی سینا، ماشین‌سازی اراک جای دارد و رتبه سوم به شرکت گالوانیزه سپاهان تعلق گرفته است، ارزش سهام گالوانیزه سپاهان در این دوره 13درصد رشد کرده است.

دو شرکت رازک و کیمیدارو نیز  به جمع 5 شرکت پرسود بورس در نیمه اول خردادماه جاری راه یافته‌اند. ارزش سهام رازک در دوره مزبور 11درصد بالا رفته و سهامداران کیمیدارو هم شاهد رشد 10درصدی ارزش سهامشان بوده‌اند.

پرطرفدارها

گزارش‌های دریافتی حاکی است: در نیمه نخست خردادماه، سهام شرکت مس همچنان در صدر جدول تقاضا جای داشته است. در این مدت دو هزار و 200 نفر 282 میلیون سهم شرکت مس را به سبد دارایی‌هایشان افزوده‌اند. ارزش کل دادوستدهای انجام شده بر سهام مس به 914 میلیارد ریال رسیده است.

دومین سهم پرطرفدار بازار در 15 روز اخیر، صدرا بوده است. در این مدت یک‌هزار و 700 نفر 17 میلیون سهم صدرا را خریده‌اند. در این جدول ماشین‌سازی اراک در رتبه سوم ایستاده و رتبه چهارم به فولاد مبارکه اختصاص یافته است.

یک‌هزار و 100 نفر در 15 روز گذشته سهام فولاد را برای سرمایه‌گذاری ترجیح داده‌اند. سایپا و ایران خودرو نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که در جمع 7 شرکت اول بازار از نظر تعداد خریدار جای گرفتند.

کارنامه

در 15 روز نخست خردادماه در مجموع 18 هزار نفر برای سهام 210 شرکت بورس دستور خرید صادر کردند. این تعداد 740 میلیون سهم عرضه شده در بازار را با پرداخت رقمی معادل دو هزار و 800 میلیارد ریال خریدند.