همشهری آنلاین: الاخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای سوریه در مورد کنفرانس آتی ژنو ۲ با دیپلمات‌های روسیه و امریکا گفت‌وگو کرده است.

به گزارش پرس تی وی، ابراهیمی روز سه شنبه (۱۴ آبان، ۵ نوامبر) با دیپلمات‌های ارشد روس و امریکایی در شهر ژنو سوئیس دیدار کرد.

این نشست در آستانه کنفرانس برنامه ریزی شده موسوم به ژنو ۲ در مورد بحران کشور سوریه برگزار شده است.

هدف از مذاکرات روز سه شنبه گفت‌وگو در مورد جزئیات این کنفرانس بود.

روسیه و امریکا در تلاش هستند دولت سوریه و مخالفان آن را در میز مذاکره حاضر کنند.

بر پایه این گزارش، کنفرانس ژنو ۲ به عنوان فرصتی برای پیدا کردن راه حل سیاسی برای درگیری‌های سوریه قلمداد می‌شود. ژنو ۲ ماه‌هاست که به تاخیر افتاده است اما مسکو و واشنگتن اکنون در تلاش هستند تاریخی را در اواخر نوامبر برای این نشست تعیین کنند.

ابراهیمی به مذاکره با نمایندگان دیگر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه ادامه خواهد داد.

نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در جریان سفر خود به خاورمیانه برای جلب حمایت از کنفرانس ژنو با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و مخالفان دولت وی دیدار کرده است.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه روز دوشنبه گفت، اگر هدف از این مذاکرات کناره گیری اسد از قدرت باشد، دمشق در آن شرکت نخواهد کرد.

وی گفت: «ما در ژنو شرکت نخواهیم کرد که طبق خواسته سعود الفیصل (وزیر خارجه عربستان سعودی) و شمار دیگری از مخالفان در خارج، قدرت را واگذار کنیم.»

ائتلاف به اصطلاح ملی سوریه می‌گوید، اگر گزینه کناره گیری بشار اسد از قدرت روی میز نباشد، این ائتلاف در این نشست شرکت نخواهد کرد. پیش بینی می‌شود این گروه ۹ نوامبر نشستی را برای تصمیم گیری جهت حضور در این نشست برگزار کند.

کشور سوریه از اواسط مارس ۲۰۱۱ عرصه ناآرامی‌های مرگباری است.

گفته می‌شود قدرت‌های غربی و متحدان آنها در منطقه بویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه نظامیان حاضر در سوریه حمایت می‌کنند.

سازمان ملل می‌گوید، در جریان ناآرامی‌ها در کشور سوریه بیش از ۱۰۰هزار تن کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین