گروه اقتصادی: وزرای کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد در ۲ اظهارنظر جداگانه نسبت به گسترش فقر و بیکاری در کشور هشدار دادند و خواستار ایجاد اشتغال در ۲سال آینده شدند.


به گزارش همشهری، اظهارنظر روز گذشته علی ربیعی و علی طیب‌نیا زنگ خطری جدی برای دولت و مردم است چرا که می‌گویند: اشتغال 8.5 میلیون نفر در 2سال آینده اجتناب‌ناپذیر است. اما ایجاد اشتغال و رفاه در ایران به‌واسطه کمبود منابع سرمایه‌گذاری خارجی، داخلی و رکود سنگین در اقتصاد آسان نخواهد بود به‌ویژه اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی پیش‌تر پیش‌بینی کرده که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری از منفی 5.4درصد به صفر می‌رسد. براساس قانون برنامه پنجم توسعه اقتصاد ایران برای تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری و تورم به رشدی بالای 8درصد نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بالا بودن فاصله نرخ بیکاری میان استان‌های کشور و فاصله درآمدی میان نخبگان، کارآفرینان و مشاغل گوناگون انتقاد و تصریح کرد: سیاست‌هایی که در 2دهه گذشته تجربه کردیم فقرا را ضعیف‌تر و طبقه متوسط جامعه را به طبقه پایین نزدیک‌تر کرده است.

ایجاد8.5 میلیون شغل در 2سال

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم دیروز گفت: سالانه یک میلیون نفر از جوانان کشور به سن کار می‌رسند و با احتساب 3.5میلیون نفر بیکار فعلی و 5میلیون نفر که به این جمعیت اضافه خواهد شد، باید در 2 سال آینده برای8.5میلیون نفر شغل ایجاد کنیم.
به گزارش مهر، علی طیب نیا با بیان اینکه مهم‌ترین هدفی که دولت تدبیر و امید دنبال می‌کند، توسعه توان ثروت آفرینی کشوراست، اظهارداشت: مهم‌ترین کاری که برای رسیدن به این هدف باید صورت گیرد، اقدام جدی به‌منظور اصلاح فضای کسب و کار در کشور است. وی با اشاره به تصویب مصوبه 35ماده‌ای با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت در جهت اصلاح فضای کسب و کار، تصریح کرد: فقدان فضای کسب و کار مناسب یکی از موانع سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار در ایران بود.

وی گفت: هم‌اکنون به لحاظ اقتصادی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که سخت‌ترین و حادترین شرایط اقتصادی طی چندین سال اخیر است. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: براساس سند چشم‌انداز، با این هدف که در افق 20 ساله در جایگاه رتبه اول در منطقه قرار گیریم، به‌طور متوسط رشد اقتصادی 8درصدی را برای دوره 20 ساله پیش‌بینی کرده بودیم که متأسفانه رشد اقتصادی ما فاصله زیادی با این رقم در این مدت داشت و این در حالی است که رقبای ما شرایط بهتری داشتند.

منبع: همشهری آنلاین