گروه ادب و هنر: دوم آذرماه هر سال به‌مناسبت سالگرد تولد جلال‌آل احمد برنامه‌های مختلفی برگزار می‌گردد.

اما ششمین دوره جایزه ادبی این نویسنده امروز در حالی برگزار می‌شود که ظاهرا در هیچ بخشی برگزیده اول ندارد، این در حالی است که درصورت معرفی برگزیده در هر یک از بخش‌ها باید 110سکه اعطا شود.

جایزه ادبی جلال آل‌احمد به‌منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی پایه‌گذاری شده و هدف از اهدای آن، ارتقای زبان و ادبیات ملی- دینی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برجسته، بدیع و پیشرو است. نخستین دوره این جایزه در آذر سال87 و در سالروز تولد این نویسنده برگزار شد. براساس مصوبه هیأت امنای این جایزه، برای نخستین‌بار جایزه ادبی جلال آثار سال‌های 85 و 86 را به‌صورت یکجا بررسی کرد. همچنین مؤسسه خانه کتاب موظف شد در آذر‌ماه هر سال مقارن با تولد جلال آل‌احمد جشنواره جایزه ادبی جلال آل‌احمد را برگزار ‌کند. مهم‌ترین نکته در این جایزه ادبی، تدوین اساسنامه جایزه ملی جلال آل‌احمد و تصویب آن توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است که توسط ریاست‌جمهوری اسلامی برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. در این جایزه برگزیدگان هر‌یک از بخش‌ها 110و نفرات شایسته تقدیر 25سکه بهار آزادی دریافت می‌کنند اما سال گذشته این جایزه به یکی از جایزه‌های پر‌حاشیه وزارت ارشاد تبدیل شد. سال گذشته پس از اهدای جوایز به برگزیدگان، گروهی از داوران در اعتراض به تغییر رأی هیأت داوران توسط هیأت علمی جایزه نامه‌ای را منتشر کردند که همین امر باعث کاسته‌‌شدن اعتبار این جایزه ملی شد.

اما ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد نیز امروز قرار است با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه خانه کتاب از ساعت 15تا 17برگزار ‌شود. هفته گذشته دبیرخانه ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد اسامی کتاب‌های راه‌یافته به مرحله دوم داوری در گروه داستان را اعلام کرد که حوزه مورد ارزیابی هیأت داوران این جایزه، شامل آثاری است که با موضوع داستان (بلند ـ کوتاه)، نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ‌نگاری به چاپ رسیده باشند اما ظاهرا ششمین دوره از جایزه جلال آل‌احمد در هیچ بخشی برگزیده اول ندارد، این در حالی است که درصورت معرفی برگزیده در هر یک از بخش‌ها باید 110سکه اعطا شود بنابراین در این دوره آثار شایسته تقدیر معرفی خواهند شد که 25سکه به آنها اهدا می‌شود.

همچنین امروز مراسم بزرگداشت نودمین زادروز زنده‌یاد جلال آل‌احمد با عنوان «نود سال با جلال» با هدف پاسداشت یاد و خاطره این نویسنده با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، سیدعبدالله انوار، غلامرضا امامی، حجت‌الاسلام عباسعلی سرفرازی و احمد آل احمد در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

جلال‌الدین سادات آل احمد معروف به جلال آل احمد، فرزند سیداحمد حسینی طالقانی دوم آذرماه 1302در محله سیدنصرالدین از محله‌های قدیمی شهر تهران به دنیا آمد و در غروب روز هجدهم شهریورماه سال 1348در سن 46سالگی در اسالم گیلان درگذشت. از این نویسنده آثار متعددی به جا مانده است. نفرین زمین، غربزدگی، نون والقلم، زن زیادی، مدیر مدرسه، دید و بازدید، سه‌تار، از رنجی که می‌بریم و سنگی بر گوری ازجمله این آثارند.