تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷

گروه اجتماعی: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مهم‌ترین ماموریت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را تثبیت حقوق مالکیت و تنظیم اسناد رسمی ‌و اعتباربخشی به مالکیت‌های مشروع مادی و معنوی دانست و گفت در جهت دفاع از اختراعات و ثبت مالکیت معنوی اختراعات ثبت شده در کشور 56 درصد رشد داشته است.

حسین‌علی امیری از دیگر برنامه‌های ملی این سازمان را ثبت مالکیت دولتی و صدور اسناد مالکیت برای انفال دانست و گفت: در خصوص جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر ماده 133 برنامه چهارم توسعه طراحی شد و در راستای اجرای این ماده در سال 85، 6 هزار و 568 فقره سند برای اراضی ملی صادر و برای املاک روستائی هم 3 هزار و 434 فقره سند روستایی صادر که نسبت به سال 84 با 26 درصد افزایش در این خصوص روبه‌رو بوده است.

حسینعلی امیری، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص ثبت شرکت‌ها نیز گفت: در سال 85، 89 هزار و 29 شرکت به ثبت رسیده است که نسبت به سال 84 با رشد 26 درصدی مواجه بوده‌ایم و آمار شرکت‌های منحله نیز در سال گذشته، 4 هزار و 535 شرکت بوده که در مقایسه با سال گذشته با 9 درصد کاهش روبه‌رو بوده‌ایم که این امر نشان از افزایش رشد اقتصادی و حمایت حقوقی در کشور می‌باشد.

وی در خصوص ثبت علائم تجاری در سال 85 خاطرنشان کرد: متأسفانه در این خصوص با کاهش 4 درصدی روبه‌رو هستیم که در سال گذشته به جبران این کاهش با همکاری سازمان وایپو، سمینار منطقه‌ای مادرید را برگزار و امسال هم از مهم‌ترین برنامه‌های ما برگزاری سمینارهای منطقه‌ای در 5 استان بزرگ کشور به منظور آشنایی صاحبان علائم تجاری است.

امیری در ادامه گفت اسناد صادره در ماده 147 و 148 در سال 85 با 29 درصد کاهش روبه‌رو بوده ‌است که با انجام آسیب‌شناسی‌ها و تحلیل و بررسی‌های مختلف برای تمدید ماده 147 و 148 پیش‌نویسی تهیه شده که هفته گذشته نیز به استحضار رئیس قوه قضائیه رسید که ایشان نیز با طرح و لایحه کردن این پیش‌نویس موافقت کردند و به‌زودی این پیش‌نویس را به مجلس شورای اسلامی‌ ارائه می‌کنیم. البته 400 هزار فقره پرونده در اجرای این مواد در نوبت رسیدگی است که حتی با تصویب این طرح جدید پرونده‌های مذکور بر اساس قوانین و مقررات زمان خود رسیدگی می‌شوند.

امیری در توضیح مواد 147 و 148 گفت: معاملاتی که بر اساس اسناد عادی انجام گرفته و به لحاظ موانع قانونی، تنظیم سند برای آنها ممکن نیست و طبق این مواد می‌توان بر آنها سند صادر کرد. امیری از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان را صدور سند برای 106 میلیون هکتار از اراضی ملی عنوان کرد و گفت: البته تاکنون 26 میلیون هکتار از اراضی ملی نیز به ثبت نرسیده‌اند که سعی بر صدور سند برای این اراضی تا پایان برنامه چهارم توسعه را نیز در دستور کار داریم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برنامه‌های دیگر سازمان را تشکیل سسیتم نظام جامع املاک کشور دانست و افزود: این نظام همان ایجاد بانک اطلاعات املاک در کشور است و گفتنی است که این برنامه در 29 استان کشور در حال اجرا است و از ابتدای امسال نیز در بقیه استان‌های باقی‌مانده کشور اجرا شده است.

وی اهداف سیستم نظام جامع املاک را به‌روز کردن اطلاعات ثبتی املاک، ایجاد تسهیلات در دستیابی سریع به اطلاعات املاک، تسریع در ثبت عملیات ثبتی و نقل و انتقالات بعدی، کنترل زمان‌بندی عملیات جاری ثبتی، جلوگیری از جعل اسناد مالکیت و افزایش اعتبار اسناد مالکیت و کاهش رسیدگی ریسک معاملات املاک، تسریع در کار ارباب‌رجوع و کم کردن سفرهای درون‌شهری و کاهش ترافیک دانست.