همشهری آنلاین: اقدامات اولیه برای تبدیل خانه‌ ۹۰ ساله‌ «علامه کرباسچیان» به موزه در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، خانه‌ شخصی «آیت‌الله علی‌اصغر کرباسچیان» در محدوده‌ خیابان «ده‌ ونک» در منطقه‌ 3 تهران که حدود سال 1300 ساخته شده، فضایی ساده‌ دارد که با معماری اوایل دوره‌ پهلوی کاملا هم‌خوانی دارد، بهارخوابی که با چند پله از فضای اصلی خانه جدا شده است، حوض دایره‌ای‌شکل و کوچک قرارگرفته در وسط حیاط، رنگ آبی آسمانی دیوارهای حیاط و زیرزمین کوچک با سقف هلالی‌شکل که به‌ نظر کلاس درس او بوده است، گل‌های بنفشه‌ کاشته‌شده در دو باغچه‌ حیاط، سادگی و زیبایی این خانه را دوچندان می‌کند و همین عوامل، تبدیل خانه‌ ساده و ارزشمند «علامه کرباسچیان» به موزه را با اهمیت می‌کند.

هرچند ساختمان‌های نوساز در اطراف این بنا، به‌دلیل ارتفاع زیادشان، آن را در میان خود محصور کرده‌اند.

رضا فرحبخش، پرستار خانه‌ آیت‌الله کرباسچیان درباره‌ وضعیت این خانه‌ ارزشمند و تاریخی، اظهار کرد: از زمان استقرار مرحوم علامه کرباسچیان در سال 1302 در این خانه،‌ این بیت مکان رفت‌وآمد علما و شاگردان او شد.

پس از فوت علامه، صحبت‌هایی با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای تبدیل این خانه به موزه‌ «آیت‌الله کرباسچیان» مطرح شد. حالا نیز اقدامات اولیه‌ برای ایجاد این موزه در دست انجام است.

به گفته‌ او، در این موزه قرار است کتاب‌ها و و سایل شخصی آیت‌الله کرباسچیان نمایش داده شود.

علی‌اصغر کرباسچیان معروف به علامه کرباسچیان در سال ۱۲۹۳ در تهران متولد شد.

او تحصیل علوم دینی را در دو مدرسه‌ «صدر» و «مروی» به پایان رساند و در سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۴ با تدوین رساله‌ای (توضیح المسائل) که توسط «آیت‌الله بروجردی» تأیید شد، تغییری اساسی در نحوه‌ دریافت احکام توسط مردم از مراجع ایجاد کرد.

در واقع، علامه کرباسچیان تدوین‌کننده‌ نخستین رساله‌ «توضیح المسائل» و از بنیانگذاران مدرسه‌ نیکان و علوی (محل تحصیل محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  و احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران) بوده است.

در سال ۱۳۷۸، موسس مکتب نوین تعلیم و تربیت به بیماری سرطان مبتلا شد و در نهم مردادماه ۱۳۸۲ در خانه‌ شخصی‌اش درگذشت.

منبع: همشهری آنلاین