همشهری آنلاین: موزه مشاهیر ایران شامل مجسمه‌های سیلیکونی از مفاخر ایران زمین نظیر تختی،‌ شهید چمران، ملک‌الشعرای بهار،‌ جلال آل‌احمد،‌ سیمین دانشور، نیما یوشیج، شهریار، کمال‌الملک، سهراب سپهری و ... در ارتفاع ۲۷۱ متری از سطح زمین گشایش یافت.

مجسمه

به گزارش فارس، مراسم رونمایی از موزه مشاهیر ایران در برج میلاد با حضور جمعی از اعضای شورای شهر تهران، ورزشکاران پیشکسوت کشتی و اهالی ادب و هنر ایران برگزار شد.

این موزه در ارتفاع 271 متری از سطح زمین در برج میلاد افتتاح شد و 14 مجسمه سیلیکونی از ساخته‌های علیرضا خاقانی در این بخش از برج میلاد به نمایش عموم گذاشته شد.

علیرضا خاقانی هنرمند مجسمه‌ساز در مراسم رونمایی از این موزه گفت:‌ امروز تعدادی از مشاهیر ایران زمین میزبان شما هستند، مشاهیر و نوابغی که زیربنای فرهنگی هر کشوری را می‌سازند و بزرگداشت آن‌ها، بزرگداشت هویت فرهنگی این سرزمین است.

او تکنیک ساخت این مجسمه‌ها را متفاوت از دیگر مجسمه‌های مومی دنیا عنوان کرد و گفت: در ساخت این مجسمه‌ها سعی شده تا از عناصری که بیشترین ارتباط را با مخاطب ایجاد می‌کند، استفاده شود و سیلیکون بیشترین تطابق را با بافت زنده دارد که در ساخت این آثار به کار گرفته شده است.

وی افزود: سیلیکون به لحاظ دوام نسبت به موم مقاوم‌تر است و این نقطه قوت این آثار نسبت به سایر مجسمه‌های مومی در جهان است.

خاقانی با اشاره به تجربه دیگر کشورهای جهان در زمینه ساخت مجسمه‌های مومی گفت:‌ در تمام دنیا حدود 200 سال است که موزه‌هایی برای مجسمه‌های مومی خود ساخته‌اند که پذیرای هزاران گردشگر است اما در ایران تاکنون هیچ موزه ای برای نگهداری از مجسمه‌های مشاهیر کشورمان نداشته‌ایم و اکنون نخستین بار است که مجموعه‌ای از آثار سیلیکونی در یک جا گردهم آورده شده است که باید از مدیریت برج میلاد بابت این اتفاق تقدیر کرد.

این مجسمه‌ساز درباره مجسمه‌های سیلیکونی به نمایش درآمده در این موزه هم توضیح داد: بیشتر این مجسمه‌ها مربوط به ادیبان و شعرای معاصر کشورمان هستند و به جز فردوسی که به لحاظ تأثیرگذاری‌اش در حفظ زبان و ادب فارسی در ابعاد اغراق شده و بزرگتر از واقعی ساخته شده است،‌ دیگر مجسمه‌ها در اندازه و ابعاد طبیعی ساخته شده‌اند.

او همچنین از اضافه شدن مجسمه‌های سیلیکونی دیگری به این موزه در آینده خبر داد و گفت: در آینده شخصیت‌های دیگری از مشاهیر کشورمان از جمله فلاسفه، ورزشکاران، هنرمندان، سرداران دفاع مقدس و ... را نیز به این مجموعه اضافه خواهیم کرد تا این موزه به معنای واقعی کلمه موزه مشاهیر ایران شود.

جعفری مدیر روابط عمومی برج میلاد نیز در ادامه از برج میلاد به عنوان ششمین برج مخابراتی بلند دنیا یاد کرد و گفت: برپایی این موزه و خرید آثار حدود 6 ماه به طول انجامید و قرار است تا پایان سال جاری حدود 40 مجسمه دیگر از مشاهیر ایران نیز به این موزه اضافه شود و نوید رونمایی از این 40 مجسمه را در سال آینده می‌دهیم.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که امکان ساخت مجسمه مشاهیر در قید حیات ایران نیز فراهم شود تا همگان با مشاهیر فقید و امروز ایران در کنار هم آشنا شوند.

ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی یکی از مشاهیر فقید ایران زمین در ادامه در سخنانی با تقدیر از شهردار تهران برای خریداری خانه دکتر حسابی و جلوگیری از حراج آن گفت: هنرمندان،‌ نویسندگان و دانشمندان ما نگه دارنده ما در سطح جهان هستند و به گفته دکتر حسابی شخصیت یک مملکت را هنرمندان آن می‌سازند.

وی با تأکید بر قدردانی از بزرگان کشورمان گفت: وقتی قدر بزرگان مان را بدانیم به گفته دکتر حسابی در واقع صف ویزای آمریکا و کانادا رو خلوت کرده‌ایم چرا که همه نوابغ ایران دوست دارند که در کشور خود خدمت کنند اما باید قدر آن‌ها را بدانیم تا دلبستگی آن‌ها به میهن‌شان افزایش یابد.

او در خاتمه از ثبت آثار فرهنگی و معنوی ایران به نام دیگر کشورهای همسایه و بزرگان و مشاهیر ایران که از سوی دیگر کشورها به یغما برده شده است، انتقاد کرد و گفت:‌ وقتی ما خواب بمانیم دیگر کشورهای همسایه همه مشاهیر و فرهنگ معنوی ما را به نام خود در دنیا ثبت خواهد کرد.

عبدالله موحد از ورزشکاران پیشکسوت ایران و صاحب چندین مدال طلای جهانی به نمایندگی از جامعه ورزشکاران پیشکسوت گفت: همه باید در راه اعتلای کشورمان تلاش کنیم و خود را موظف به این تلاش بدانیم تا سرود ایران را بارها و بارها در مجامع جهانی و دیگر کشورهای دنیا بشنویم.

مهدی چمران عضو شورای شهر تهران نیز که در این مراسم حضور داشت با تأیید سخنان دیگر سخنرانان این مراسم گفت: در زمینه‌های فرهنگی کارهای زیادی هست که باید انجام شود و آن چه که از همه بیشتر اهمیت دارد هویت فرهنگی ماست که بسیار باارزش است و امروز ایران به واسطه رشد علمی و فرهنگی خود در دنیا مطرح شده است چرا که هم در گذشته دانشمندان و مفاخر فرهنگی داشته‌ایم و امروز شاهد بزرگترین دانشمندان هستیم چرا که ما ملت توانمندی هستیم که به گفته پیامبر (ص) علم حتی اگر در ثریا و یا چین باشد، به آن دست خواهیم یافت.

او تصریح کرد: ما نباید فقط به دانشمندان و مفاخر گذشته ایران ببالیم بلکه باید به دانشمندان امروز ایران نیز بالید و از آن‌ها قدردانی کرد.

رونمایی از موزه مشاهیر پایان بخش این مراسم بود و حاضران از مجسمه‌های سیلیکونی مشاهیر در این موزه بازدید کردند.

نمایشگاه نقاشی «نقش شهری بر آب» کاری از گروه هنری نیستان نیز در حاشیه این موزه برپا است.

کد خبر 242841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز