تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۳

زندان‌ هم بود زندان‌های قدیم. می‌گویید نه؟ کافی است سری به زندان برنجه در ۲۸‌‌کیلومتری شمال شهرستان تکاب و در روستای برنجه (برنجک) از دهستان چمن بخش تخت‌سلیمان بزنید.

 به جای اتاقی تنگ و میله‌های عمودی سرد، آنجا و در دامنه کوه معروف به کوه طویله‌سلیمان گودال عمیقی می‌بینید که در واقع دهانه چشمه‌ای قدیمی است و کف آن را هنوز آب زلالی فرا گرفته است. یک جور زندان دربست بوده که نه دست زندانبان به زندانی می‌رسیده و نه کسی می‌توانسته خبر‌های ناگوار تشدید مجازات را به فرد محبوس برساند. خلاصه می‌گویند این گودال نیز مانند زندان سلیمان برای زندانی کردن محکومان استفاده می‌شده و برای گردشگران اما این زیبایی طبیعت است که در آنجا همچنان محبوس و قابل مشاهده است.

حتی امروز هم پایین رفتن از این دیواره‌های بلند بدون ریسمان و دیگر تجهیزات غارنوردی لازم نا‌ممکن است.عمق آب آن حدود 25‌متر برآورد می‌شود و قابل غواصی است‌. مساحت چشمه از حدود نیم متر زیر سطح آب افزایش پیدا کرده و حالتی قیفی شکل به‌خود می‌گیرد.

از روستای برنجه شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربی تا چشمه حدود 2ساعت پیاده‌روی دارد و یادتان باشد برای فرود و صعود به داخل چشمه باید از ابزار غار‌نوردی استفاده شود. دیواره به‌علت سستی و ریزشی بودن قابل سنگ‌نوردی نیست.