تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶

گروه ادب و هنر: درحالی‌که به‌نظر می‌رسید با تشکیل شورای صنفی نمایش سال ۹۳و انتخاب فیلم‌های اکران نوروزی اوضاع سینما به سمت آرامش پیش می‌رود و اظهارنظر معاون جدید نظارت و ارزشیابی هم حکایت از آرام بودن اوضاع داشت، سخنان دیروز حسین فرح‌بخش این آرامش را بر هم زد و پرده از اختلاف میان سازمان سینمایی و پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان برداشت.


به گزارش همشهری، محمد احسانی که به تازگی به سمت معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی منصوب شده، روز دوشنبه در حاشیه تجلیل از بزرگان بازیگری درباره شورای صنفی نمایش گفته بود: متأسفانه در شورای صنفی نمایش در یکی‌دو سال گذشته بحث‌ها به حواشی خورد و باعث شد اضطرابی به سینما منتقل شود. اعضای شورای صنفی جدید با یکدیگر همدل شده و تصمیم گرفته‌اند ابتدا منافع سینما و بعد منافع صنوف را رعایت کنند.

به فاصله یک روز حسین فرحبخش لب به اعتراض گشود و درباره وضعیت فعلی شورای صنفی نمایش به نسیم گفت: شک نکنید که شورای صنفی نمایش غیرقانونی تشکیل شده و انتخابات آن دچار مشکل است. چون نماینده کانون پخش‌کنندگان و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان را به جلسه شورا راه نداده‌اند با اینکه ما نامه کتبی به ارشاد زده و نماینده خود را در این دو صنف معرفی کرده‌ایم. تصویر نامه معرفی حسین فرحبخش به‌عنوان نماینده تهیه‌کنندگان و اصغر بانکی به‌عنوان نماینده کانون پخش‌کنندگان به سازمان سینمایی وزارت ارشاد پیوست گفت‌وگوی فرح‌بخش و تأییدکننده سخنان اوست. این تهیه‌کننده سینما ضمن رد خبر سازمان سینمایی مبنی بر حضور مرتضی شایسته به نمایندگی از پخش‌کنندگان در جلسه شورای صنفی نمایش افزود: اتفاقا آقای شایسته در جلسه حضور نداشته چون اصلا قرار نیست در شورا باشد و خود او بانکی را انتخاب کرده است.

فرحبخش ادامه داد: در قانون نیامده است که اکران دست ارشاد باشد. اگر در آیین‌نامه هست، لطفا قانونش را اعلام کند. در آیین‌نامه شورا هم مشخص شده که از طرف صنف‌تهیه‌کنندگان و کانون پخش‌کنندگان حتما نمایندگانی حضور داشته باشند. با این حال بدون حضور ما 2نفر تشکیل جلسه داده و رئیس و سخنگو انتخاب کرده‌اند. آقای احسانی آدم شریفی است اما آگاهی به مسائل سینما ندارد. آنها ما را قبول ندارند چون مجیزگوی ارشاد نیستیم و منافع صنفی را پیاده می‌کنیم. سخنان فرح‌بخش در حالی روز گذشته رسانه‌ای شد که از تشکیل نخستین جلسه شورای صنفی نمایش حدود یک هفته گذشته و در این فاصله دومین جلسه شورا هم برگزار شده است. در جلسه اخیر با حضور معاون نظارت و ارزشیابی، اعضای شورا به اتفاق آرا ابوالحسن داوودی را به‌عنوان رئیس شورای صنفی اکران 93برگزیدند. مجید قاری‌زاده و غلامرضا فرجی هم به‌ترتیب به‌عنوان نایب‌رئیس و سخنگوی رسمی شورای صنفی اکران 93انتخاب شدند.