گروه شهری: پل کندروی تقاطع رودخانه کن و بزرگراه فتح روز گذشته به بهره‌برداری رسید.


امروز هم پل شمالی درب بهشت زهرا (تقاطع صالح‌آباد و بلوار علامه عسکری) با حضور شهردار تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی به بهره‌برداری می‌رسد.

با این دو بهره‌برداری زنجیره بهره‌برداری‌های سال92 در حالی به پایان می‌رسد که بهره‌برداری از بزرگراه امام علی، بزرگراه طبقاتی صدر، تونل نیایش، بزرگراه آزادگان و دریاچه شهدای خلیج‌فارس چهره‌ای تازه به شهر تهران داده است و پرونده 40ساله بزرگراه‌ها و پروژه‌های ناتمام پایتخت را بسته است.

سید مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مراسم بهره‌برداری از پل کن گفت: 23آبان سال91 در پی یک بارندگی شدید در رودخانه کن، پل در دست احداث راه‌آهن دچار آبگرفتگی شده و باعث فرو ریختن پل شمالی و میانی بزرگراه فتح روی رودخانه کن شد. به گفته وی مهار حادثه سیل رودخانه کن، کار بسیار دشواری بود که تلاش تمامی همکاران را در پی داشت و با زحمات آنها این حادثه مهار شد و از وقوع یک بحران جلوگیری شد.

حسینی با اشاره به اهمیت ترافیک بزرگراه فتح گفت که این بزرگراه، یکی از شریان‌های اصلی به‌ویژه برای مراکز صنعتی غرب تهران است. البته ترافیک موجود در این بزرگراه تنها محدود به غرب تهران نیست بلکه منطقه صنعتی آن با کل کشور در ارتباط است و روزانه مبدا و مقصد تردد به بسیاری از نقاط مختلف کشور است. از این‌رو از دست دادن پل‌های بزرگراه فتح می‌توانست تأثیر انکارناپذیری در ترافیک منطقه و حتی مناطق مختلف کشور داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش افزود: با وجود زحمات همکاران، پس از مهار سیلاب رودخانه کن پل‌شمالی را حفظ کردیم و پل مرکزی و جنوبی این بزرگراه از دست رفت و طعمه طغیان رودخانه کن شد.

حسینی با اشاره به تجارب مهمی که در جریان بازسازی پل رودخانه کن به‌دست آمد، اظهار داشت: در ساخت این پروژه 2تجربه جدید به‌دست آمد. نخستین تجربه این بود که پل میانی که در جریان سیل پایه‌های میانی‌اش را از دست داد، می‌بایست تخریب می‌شد که به‌دلیل قرار گرفتن این پل در منطقه شهری، برای عملیات تخریب این پل باید تدابیر خاصی اندیشیده می‌شد. بر این اساس پل را در محل خراب کردیم که این یک تجربه قابل توجه بود. آن هم در شرایطی که باند شمالی این بزرگراه زیر بار ترافیک بود. ما توانستیم بدون کمترین خسارتی این پل را در جای خودش بدون مواد آتش‌زا تخریب کنیم.

دومین دستاورد در جریان ساخت این مجموعه آنگونه که حسینی گفت طراحی پلی بود که بدون پایه احداث شده است. پلی که طراحی شده است در دهانه وسط دارای 52متر عرض است و 2دهانه 12متری در شرق و غرب آن نیز وجود دارد. البته با بهره‌برداری از پل کندروی رودخانه کن پل‌های موقتی که برای تردد خودروها احداث شده بود، همچنان حفظ خواهند شد تا پل میانی که ترافیک تندروی بزرگراه فتح روی آن جریان خواهد داشت، به بهره‌برداری برسد. حسینی در مورد پل میانی رودخانه کن نیز گفت که این پل در هفته اول اردیبهشت‌ماه در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت تا به این وسیله بزرگراه فتح دارای پل‌های مقاومی شود که توسط سیلاب‌ها دچار فروریزی نشود و برای دهه‌های بعد پابرجا بماند.

وی همچنین از بهره‌برداری پل شمالی درب بهشت زهرا (تقاطع صالح آباد و بلوار علامه عسکری) با حضور شهردار تهران و تولیت آستان حرم مطهر امام خمینی(ره) در روز جاری خبر داد و گفت که در روزهای پایانی سال با بهره‌برداری از این پروژه نیز شهروندان برای تردد به بهشت زهرا شاهد روانی ترافیک در جنوب پایتخت خواهند بود.