گروه ادب و هنر: ابراهیم حاتمی‌کیا روزهایی پرکار و پرخبر را پشت سر می‌گذارد.

کارگردان فیلم سینمایی چ روز گذشته پیش از حضور در جشن اکران نوروزی در سینما آزادی، همراه برخی بازیگران و عوامل تولید فیلم به رباط‌کریم رفت و چ را در کنار فرهنگیان و مردم این شهرستان در سینما فرهنگ به تماشا نشست.

مریلا زارعی، بابک حمیدیان و مهدی سلطانی سروستانی بازیگران چ پس از نمایش فیلم روی صحنه سینمای تازه‌تاسیس فرهنگ رباط‌کریم رفتند و با توجه به خراب‌بودن سیستم صوتی سالن هر کدام با صدای بلند با تماشاگران سخن گفتند. حاتمی‌کیا حرفش را با گلایه از وضعیت صدای سالن‌های سینما شروع کرد و گفت: غصه اول من در زمان نمایش فیلم، صدای سالن بود. ما برای صدای چ حدود 8‌ماه وقت گذاشتیم تا به بهترین نحو ممکن دیالوگ‌ها و دیگر صداها شنیده شود اما راستش خستگی به تنم می‌ماند وقتی می‌بینم صدا اینگونه پخش می‌شود. او با اشاره با اینکه سینما فرهنگ رباطکریم نخستین سالنی است که نسخه 35میلی‌متری فیلم او در آن به نمایش درمی‌آید، افزود: فیلمی که آرزو داشتم روزی آن را بسازم، سرانجام پس از 10سال ساخته شد. همیشه می‌گفتم خدایا اگر قرار است امانی داشته باشم، فیلم چمران آن امان باشد تا گوشه‌ای از سرسلسله‌ شهدا را تصویر کنم. زحمت این فیلم به اندازه 3فیلم بود و می‌خواهم دعا کنید و دستانم رو به آسمان است تا در اکران با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود. چ یک فیلم ملی است و امیدوارم راه برای ساختن چنین فیلم‌هایی باز شود.

سلطانی هم گفت: ترجیح می‌دهم در فیلم‌هایی حضور داشته باشم که جز سرگرمی، به ارتقای فرهنگی مردم هم کمک کند. چ این ویژگی را دارد که ما را به گفت‌وگو، صلح و طمأنینه نسبت به وقایع پیرامون دعوت می‌کند. حمیدیان بازیگر نقش شهید وصالی در چ با بیان اینکه از حضور در جمع خوشحال و هیجان‌زده است گفت: یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های زندگی من چ است و حتی اگر به‌عنوان تماشاچی هم اینجا می‌نشستم، احساس می‌کردم یکی از بهترین فیلم‌های زندگی‌ام را می‌بینم چه برسد به اینکه نقش شهید وصالی را هم بازی کرده‌ام. زارعی آخرین فرد گروه تولید چ بود که مقابل مردم ایستاد و با صدای بلند گفت: انتظار دیگری هم نباید از چ و سازنده آن داشت که ترجیح داد افتتاح رسمی فیلم را بین مردم و شما جشن بگیرد. بسیار خوشحالم که خدا توفیق حضور در 2فیلم تأثیرگذار را به من داد و به واسطه چ و «شیار 143» دل مادرانی را در این دنیای فراموشکار و پرمشغله به‌دست آوردم.

آغاز اکران چ در ۴۸ سینما

مدیر پخش فیلمیران از اکران جدیدترین فیلم حاتمی‌کیا در ۴۸ سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها خبر داد. امیر قطبی به فارس گفت: چ از امروز در 24سینمای تهران روی پرده می‌رود؛ این سینماها عبارتند از آزادی، فرهنگ، ایران، پردیس ملت، پردیس زندگی، اریکه ایرانیان، عصر جدید، مرکزی، سپیده، کارون، حافظ، پایتخت، برج‌میلاد، سمرقند، تماشا، راگا، فرهنگسرای خانواده، فرهنگسرای بهاران، ماندانا، شکوفه، شاهد، پیام، ناهید و جی. ضمن اینکه قرار است فیلم همزمان در 20تا 25سینمای شهرستان هم به نمایش عمومی درآید. چ روایت 48ساعت حضور شهید چمران در حصر شهر پاوه است.