همشهری‌آنلاین: شماره ۹۱ فصلنامه رسانه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، این شماره از فصلنامه به 7 مقاله تخصصی درباره موضوعات گوناگون حوزه ارتباطات و روزنامه نگاری اختصاص دارد.

مقاله نخست این شماره با عنوان تحلیل سیاست‌های رسانه‌ای ایران به مطالعه تاریخی و تحلیلی نحوهء سیاست گذاری ارتباطی درباره جایگاه رسانه های جمعی به‌ویژه رادیو و تلویزیون در برنامه‌های گوناگون عمرانی وتوسعه ایران‌ـ پیش از انقلاب تا پایان برنامه چهارم توسعه‌ــ می‌پردازد. نویسندگان مقاله، عبدالحسین کلانتری، پیام روشنفکر و حسین حسنی، هدف از این تحقیق را تحلیل ارتباط متقابل میان رسانه‌ها و توسعه و نوع تلقی از رسانه‌ها به منزله عامل یا شاخص توسعه عنوان کرده‌اند.

باقرانصاری، در مقاله ای با عنوان "حمایت از حرمت اشخاص در برابر آزادی بیان" این پرسش را مطرح می‌کند که دولت در طراحی قواعد ناظر بر حمایت از حرمت اشخاص، چگونه و با توجه به چه معیارهایی باید عمل کند تا نه آزادی بیان در برابر قواعد ناظر بر هتک حرمت قربانی شود و نه حرمت اشخاص در برابر آزادی بیان پایمال شود. وی در این مقاله به مطالعه تطبیقی مسئله فوق پرداخته و چند پیشنهاد برای اصلاح قواعد ناظر بر هتک حرمت در ایران پیشنهاد داده است.

"فرصت‌های تعاملی رسانه‌های اجتماعی برای برنامه‌های تلویزیونی"، عنوان پژوهش دیگری است که نویسندگان مقاله، محمد مهدی مولایی و علیرضا کتابدار طی آن انواع رسانه‌های اجتماعی و رابطه آن‌ها با 11 سطح روزنامه‌نگاری را مورد توجه قرار داده‌اند. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی می‌نوانند به‌عنوان ابزارهایی در فرایند روزنامه‌نگاری شهروندی به کار گرفته شوند.

"اقتصاد اطلاعات و نقش آن در اطلاعات جهانی"، موضوع مقاله علی یعقوبی است. وی در این نوشتار با در نظر گرفتن کالای اطلاعات، به بررسی ریشه‌ها و ویژگی‌های اقتصاد اطلاعاتی می‌پردازد و با مقایسه اقتصاد صنعتی و اطلاعاتی؛ تاثیر الگوی جدید بر وضعیت سرمایه کسب و کار، منابع انسانی و دولت را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

"تصویرپردازی عامه‌پسند چهره‌های مقدس در سینما»، عنوان پنجمین مقاله در این شماره است که توسط سیده راضیه یاسینی و عبدالله بیچرانلو به رشته تحریر در آْمده است.

نگارندگان مقاله در این پژوهش ضمن بررسی شناخت منشاء آسیب های وارده در بازنمایی بزرگان دینی و رسانه‌های تصویری، به ریشه‌یابی تغییر وتحولاتی که یه وضع کنونی بازنمایی چهره‌های قدسی در سینما و تلویزیون منجر شده است، پرداخته‌اند.

مریم سلیمی در مقاله دیگری با عنوان "عینک گوگل، فرصت ها، تهدیدها و راهکارها"، می‌کوشد تا ضمن معرفی و تشریح فرصت‌ها و نقاط قوت عینک گوگل، که از قابلیت‌هایی همچون ضبط و پخش ویدئو، اشتراک‌گذاری، فیلم‌برداری و عکس‌برداری از نگاه شخص اول ... برخوردار است، مشکلات و تهدیدهای احتمالی ناشی از استفاده این عینک و ارائه راهکارهای لازم در مواجهه و استفاده ا ز آن را مورد بررسی قرار دهد.

در آخرین مقاله فصلنامه رسانه که به "کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی در توسعه فعالیت در روابط عمومی سازمان صدا وسیما" اختصاص یافته است، طاهره ساعدی، نویسنده مقاله به موضوع اصلی این پژوهش از نگاه استادان ارتباطات دانشگاه تهران می‌پردازد. هدف نویسنده در این پژوهش ارائه یک مدل بومی و عملی برای نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در ساختار روابط عمومی سازمان صدا وسیما است.

پایان‌ مطالب این شماره از فصلنامه را نیز فهرست اولویت های پژوهشی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها تشکیل می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه شماره جدید فصلنامه رسانه به واحد فروش کتاب، واقع در طبقه همکف این دفتر مراجعه کنند.

منبع: همشهری آنلاین