به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، این کتاب اثری است از دکتر باقر ساروخانی که در سه بخش اصلی و 11 فصل تألیف شده است.
نویسنده در این اثر علاوه بر مقدمه و درآمد، در بخشهای مختلف کتاب به موضوعاتی چون رسانههای جدید: رادیو و تلویزیون، اینترنت، و ضرورت و غایت ارتباطات در جهان امروز میپردازد و در پایان هر فصل با طرح خلاصه و سؤالات فصل، زمینه برای مطالعه و بحث گستردهتر را برای مخاطب فراهم میسازد.
وی در بخشی از کتاب بیان میدارد که با پیدایی رسانههای جمعی، جهانی شدن دادههای خبری تحقق یافته و اخبار و حوادث از حالت محلی بیرون آمده و جهانی شدهاند. به طوری که یک حادثه کوچک در گوشهای از جهان میتواند کل جهان را تحت تأثیر قرار دهد.
رسانهها امروزه میتوانند به اعماق جامعه رسوخ کرده و همه اقشار را در همه سنین از آغاز تا پایان آن تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین انسان امروز نیز انسانی رسانهای است و رسانه جزو لاینفک زندگی او شده است.
عناوین و فصلهای کتاب عبارتاند از:- بخش اول. رسانههای جدید: رادیو و تلویزیون
فصل اول. رادیو و چشماندازهای نو
فصل دوم. بازاندیشی در ارتباطات دیداری
فصل سوم. تلویزیون و نسل نو
فصل چهارم. ماهوارهها
- بخش دوم. اینترنت، اوج دهکده جهانی
فصل اول. عصر اینترنت، ویژگیهای اساسی
فصل دوم. اینترنت و تحولات اجتماعی
فصل سوم. گستره نوین همگانی و اینترنت
فصل چهارم. جامعه نظارتی و حریم خصوصی اینترنت
فصل پنجم. وبلاگها
- بخش سوم. ضرورت و غایت در ارتباطات
فصل اول. اعتماد رسانهای: ضرورت هستی شناختی
فصل دوم. اقناع، غایت ارتباطات (انسانی و رسانهای)
چاپ نخست کتاب جامعهشناسی نوین ارتباطات رسانهها در جهان امروز با شمارگان 2100 نسخه، در 372 صفحه و قیمت 6000 تومان در سال 1391 از سوی انتشارات اطلاعات به بازار عرضه شده است.