عفت شریعتی*: 16 آذر 1358 امام راحل، سخنانی را در جمع زنان ایراد کردند و در آن سخنرانی اشاره فرمودند که همانطوری که قرآن انسان‌ساز است زن نیز انسان‌ساز است.

 این سخن از نگاه مسئولیت‌مدار بنیانگذار انقلاب به بانوان حکایت دارد و امروز هم می‌بینیم در ادامه همان راه، رهبر معظم انقلاب در دیدار با زنان نخبه اشاره می‌کنند بر توجه کم‌نظیر اسلام به نقش زن در خانواده و تأکید می‌کنند که این به‌هیچ‌وجه به‌معنای مخالفت با حضور زن در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیست.

ما معتقد هستیم که جامعه اسلامی برای پیشبرد اجتماع در ابعاد مختلف، بر فعالیت زن و مرد در کنار هم تأکید دارد و اگر این‌ها نتوانند به‌طور همزمان در جهت توسعه پایدار و درجهت ارتقاء معنوی و اجتماعی فعالیت کنند و کمک‌رسان هم باشند پیامدهای ناخوشایندی را شاهد خواهیم بود.

در واقع بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع زنان نخبه اشاره‌ای بود به آیه «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه». به این ترتیب همانطوری که امام خمینی(ره) نمی‌بخشیدند کسی را که قائل به محدودیت حضور زن در جامعه باشد،

رهبر معظم انقلاب نیز در کنار رعایت حدود اسلامی بر ارزش والای زن در اجتماع تأکید می‌ورزند. این موضوع در سال‌های اخیر و به‌ویژه در مجلس هفتم نیز در نگاه نمایندگان نادیده انگاشته نشده است.

شاید با اغماض از تمام طرح و لوایحی که برای اعتلای حضور زن در مجلس انجام شد بتوانیم بگوییم که سرنوشت‌سازترین اقدام مجلس در جهت مسائل بانوان تنظیم سند ملی منزلت حقوقی زن مسلمان در 148 ماده بود که به جایگاه زن در خانواده، جایگاه زن در اجتماع و به‌طورکلی به‌منزلت والای زن پرداخته است و معتقد هستیم که زنان نخبه، با صدور و ارائه این سند به کشورهای مسلمان، تمام زنان مسلمان را بی‌نیاز خواهند کرد از کنوانسیون رفع تبعیض که مفاسد زیادی را دامن می‌زند.

*عضو کمیسیون فرهنگی مجلس