تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۹

اصغر اصغری: مردهای خانواده در گذشته عادت نداشتند برای هر خرابی کوچک وسایل خانه، سریع سراغ نزدیک‌ترین «تعمیرگاه تخصصی!» بروند و معمولا حضور مغتنم یک جعبه ابزار کامل، مجموعه‌ای از خدمات همه مراکز تخصصی تعمیرگاهی را یکجا جمع می‌کرد و باعث ضمانت در موفقیت کار می‌شد.

داشتن یک جعبه ابزار کامل می‌تواند برخی مواقع به‌شدت کار راه‌انداز باشد و به اقتصاد خانواده هم کمک کند. مهمان این صفحه ما یک ابزارفروش حرفه‌ای به نام مهرانی‌زاده به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید یک جعبه ابزار مناسب در خانه داشته باشید.

انبردست

انبردست یکی از پایه‌ترین ملزومات ابزاری هر خانه به‌حساب می‌آید. انبردست‌ها سایزهای مختلفی دارند اما مدل ۸ اینچی آن برای مصارف خانگی کاملا مناسب خواهد بود. انبردست‌ها از یک تیغه که کارایی سیم‌چین را دارند بهره می‌برند. هنگام انتخاب انبردست به رنگ آن توجه داشته باشید. آنهایی که رنگ کروم مات و مناسبی دارند از فولاد تهیه شده‌اند و به این راحتی‌ها خراب نمی‌شوند اما رنگ کدر بعضی از آنها نشان می‌دهد که جنسشان چدنی است و کارایی لازم را نخواهند داشت. قیمت انبردست‌ها بسته به کیفیتشان از ۷ تا ۲۰ هزار تومان متغیر است؛ البته انبردست‌ ایرانی رقیب جدی مدل‌ خارجی است.

پیچ گوشتی

پیچ‌گوشتی‌ها به 2دسته اصلی دوسو و چهارسو تقسیم می‌شوند. تفاوت پیچ‌گوشتی‌ها براساس قطر میله آنها محاسبه می‌شود. هر چه قطر میله آنها افزایش یابد، اندازه پیچ‌گوشتی‌ها هم بزرگ‌تر می‌شود. در حال حاضر، پیچ‌گوشتی‌ها از ۴ تا ۱۰‌میلی‌متر در بازار وجود دارند که مدل با قطر ۶‌میلی‌متری آن به درد کارهای خانه می‌خورد. پیچ‌گوشتی‌ها از آهن و فولاد تهیه می‌شوند. با این حال مدل‌های فولادی از استحکام بهتری برخوردارند. پیچ‌گوشتی‌های فولادی معمولا سری تیره دارند که با رنگ بدنه متفاوت هستند. پیچ‌گوشتی‌ها از حدود 2500تا ۹‌هزار تومان فروخته می‌شوند.

فازمتر

شاید برای خیلی‌ها این وسیله تنها راه شناسایی وجود جریان الکتریسیته باشد اما اگر کمی بیشتر خرج کنید می‌توانید صاحب یک فازمتر با کارایی‌های متفاوت شوید. فازمترهای جدید در وهله اول یک پیچ‌گوشتی هستند. فازمترهای قدیمی تنها سیم فاز را به شما نشان می‌دادند اما با این فازمتر‌های جدید می‌توانید هر دو سیم را تشخیص دهید. اگر نوک فازمتر را به سیم فاز بزنید بدون تماس دست شما، چراغ روشن می‌شود. اگر بخواهید سیم نول را تعیین کنید باید از انگشتانتان هم کمک بگیرید و آن را پشت فازمتر بگذارید. چنانچه چراغ روشن شد، یعنی نول فعال است. فازمترهای جدید قیمتی معادل ۴ تا ۷هزار تومان دارند.

آچارفرانسه

ظاهرا نخستین آچارهای این مدلی که به ایران آمدند از فرانسه وارد کشورمان شدند و به همین دلیل نام آچار فرانسه را به‌خود گرفتند. آچار فرانسه‌ها بسته به طولشان متفاوت هستند اما برای کارهای خانه شما مدل ۱۰ اینچی کاملا جوابگو خواهد بود. در هنگام خرید آچار فرانسه به سالم بودن آن توجه داشته باشید. اگر دهنه آچار به روانی و به‌صورت کامل باز و بسته شد نشان از سالم و بی‌نقص بودن آن دارد. آچارهای کم کیفیت راحت یا تا آخر باز نمی‌شوند. در حال حاضر بهای مدل ۱۰‌اینچی بسته به کشور سازنده آن قیمتی بین ۱۲ تا ۲۲ هزار تومان دارد. آچار فرانسه‌ ایرانی هم رقیب مدل خارجی است.

چکش

خیلی‌ها دوست دارند از دیگر وسایل برای کوبیدن میخ یا شکستن یک شیء استفاده کنند. اما هیچ وسیله‌ای کارایی و راحتی چکش را ندارد. چکش‌های موجود در بازار به 2دسته، گروه ساده و میخ‌کش تقسیم می‌شوند که توصیه ما خرید چکش میخ‌کش است. هنگام خرید چکش هم به سر آن توجه داشته باشید. آنهایی که فولادی هستند استحکام و مقاومت بالاتری هنگام ضربه زدن دارند اما چکش‌های چدنی ممکن است هنگام استفاده، خودشان دچار شکستگی شوند.چکش‌های ۲۵۰و ۵۰۰‌گرمی برای کارهای خانه شما جان می‌دهند و قیمت‌شان هم از ۵هزار تومان است تا ۱۲هزار تومان.

متر

برای اندازه‌گیری در و دیوار و همه اشیای موجود در خانه، به آن احتیاج دارید. می‌توان گفت که جعبه ابزار شما بدون حضور یک متر چیزی کم دارد. متر‌ها به لحاظ جنس، اعداد و اندازه با هم متفاوتند. بعضی از متر‌ها برای خوانش بهتر در هر دو سو از میزان سانتی‌متر بهره برده‌اند و بعضی‌ها علاوه بر سانتی‌متر، اینچ را هم به شما نشان می‌دهند. برخی از متر‌ها فلزی و برخی دیگر پارچه‌ای‌ هستند. بهتر است یک متر با محافظ بخرید تا اگر از دست‌تان افتاد آسیبی نبیند. مترهایی که ویژگی فنری بهتری دارند کیفیت مناسب‌تر و عمر بالاتری خواهند داشت. متر‌ها بسته به جنس و اندازه‌شان از ۲ تا ۱۲هزار تومان قیمت‌ دارند.

متعلقات

برای تکمیل جعبه ابزارتان بهتر است متعلقات آن را هم تهیه کنید. داشتن پیچ و رول‌پلاک و میخ مطمئنا به‌کار شما خواهد آمد. چسب برق و نوار تفلن هم از واجبات دیگر یک جعبه ابزار است. نوارهای تفلن با کیفیت، کمی ضخیم‌ترند و طول ۵ یا ۱۰متری آنها روی مخزن پلاستیکی‌شان نوشته شده است. واشر و مغزی شیرهای آب هم جزو یراق‌آلات پرکاربرد یک خانه هستند که اندازه ۲ و 5/2 آن را خریداری کنید. البته بسته واشر موسوم به «واشر خانواده» هم وجود دارد که با قیمت مناسب، تعداد زیاد و متنوعی از انواع واشرها را دارد. علاوه بر اینکه شما می‌توانید یک چراغ قوه و کا‌تر را هم به فهرست متعلقات اضافه کنید.