تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳

افزایش قیمت وام مسکن این روز‌ها خیلی‌ها را نگران کرده است، البته ظرف ۳روز گذشته قیمت این اوراق از مرز ۹۴ هزار تومان به ۷۶ تا ۷۸ هزار تومان رسید.

در همین رابطه رئیس اداره نظارت بر بازار فرابورس تازه‌ترین اقدامات برای کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را تشریح کرد.
به گزارش همشهری، از 3هفته پیش که قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابوس افزایش یافت 2اتفاق بزرگ رخ داد؛ اتفاق اول به هم ریختگی در ساختار انعقاد قرارداد‌های خرید ملک و آپارتمان بود که منجر شد بسیاری از خریدارانی که به وام‌های 35میلیون تومانی مسکن نیاز داشتند با مشکل مواجه شوند و اتفاق دوم افزایش نرخ بهره وام‌های 35میلیون تومانی مسکن تا بیش از 32درصد بود.

در واقع هفته پیش که قیمت این اوراق به مرز 94هزار تومان رسید میزان نرخ بهره این اوراق به حدی افزایش یافت که دیگر حتی برای متقاضیان صرف نمی‌کرد این اوراق را خریداری کنند. متقاضیان وام مسکن به غیراز 6میلیون و 500هزار تومانی که برای پرداخت 70برگ اوراق 500هزار تومانی مسکن صرف می‌کردند باید نرخ بهره همین وام را به میزان 16درصد به بانک پرداخت می‌کردند. این موضوع نرخ سود این اوراق را در بالاترین حد ظرف هفته گذشته به بیش از 32درصد رسانده بود.

با چنین رویداد‌هایی صدای اعتراض خیلی‌ها بلند شد. حتی برخی کارشناسان بازارا سرمایه در فرم‌های اینترنتی از سفته بازان خواستند با زندگی مردم بازی نکنند چرا که اوراق تسهیلات مسکن یک اوراق کاربردی برای خرید خانه است. اطلاعات جدیدی نشان می‌دهد که حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهر‌سازی‌ در تلاش برای طراحی اوراق مالی جدید مسکن است تا از این طریق معاملات مسکن برای اقشار کم درآمد هم ممکن شود، حتی طرح لیزینگ مسکن اخیرا به پیشنهاد وی از سوی وزارت راه و شهر‌سازی‌ به بانک مرکزی برای تأیید نهایی ارسال شده است.

با چنین شرایطی ممکن است اضافه شدن چنین اوراقی به تعادل در قیمت اوراق تسهیلات مسکن کمک کند. البته قیمت این اوراق از ظرف چند روز گذشته نزدیک به 15درصد کاش یافت و از 94هزار تومان به محدوده 76تا 78هزار تومان رسید. برای اینکه بدانیم فرابورس در حال انجام چه اقداماتی برای کاهش قیمت این اوراق است به سراغ مسئولان فرابورس رفتیم. در این رابطه افسانه اروجی رئیس اداره نظارت بازار فرابورس به همشهری گفت:اقدامات فرابورس برای به تعادل رساندن قیمت وام مسکن در 2بخش در حال انجام است. مرحله نخست مذاکره با عرضه کننده‌های بزرگ و عمده است تا از طریق عرضه اوراق جدید قیمت این اوراق کاهش یابد و اقدام دوم بازگشایی نماد جدید است.

وی در ادامه به بازگشایی نماد اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت‌ماه ظرف چند روز آینده اشاره کرد و گفت: اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت‌ماه ظرف چند روز آینده آماده انجام معامله خواهد بود و با توجه به اینکه حجم عرضه در اوراق جدید نسبت به اوراق با سررسید‌های قبل بیشتر است پیش‌بینی می‌شود این موضوع منجر به کاهش و ایجاد تعادل در قیمت وام مسکن شود.

به گفته او به‌طور سنتی با بازگشایی نماد جدید بیشتر تقاضا‌ها به سمت اوراق تسهیلات جدید می‌رود و این موضوع به کاهش قیمت اوراق در سر رسید‌های قدیمی‌تر منتج می‌شود. از اروجی درباره افزایش عرضه از طریق افزایش سپرده‌های بانکی پرسیدیم. او پاسخ داد:این موضوع از سیاست‌های بانک مرکزی و هیأت مدیره بانک مسکن است که در این‌باره باید تصمیم بگیرند.

از او همچنین پرسیدیم آیا فرابورس پیشنهادی برای اینکه از طریق مکانیسم‌های خود کنترلی بازار به تعادل برسد دارد یا خیر گفت: چند پیشنهاد روی میز است ازجمله بازارگردانی اوراق تسهیلات مسکن که این موضوع‌ها باید بررسی شود. هر کدام از این پیشنهاد‌ها به تصویب برسد می‌تواند در به تعادل رساندن بازار مؤثر باشد.

منبع: همشهری آنلاین