دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

رکورد قیمت وام مسکن در فرابورس شکست و به بالاترین حد خود از زمان آغاز این معاملات رسید، مردم نگران افزایش قیمت این اوراق هستند.

بورس

به گزارش همشهری، روند صعودی قیمت وام مسکن از 2هفته پیش شروع شده و به‌طور مداوم ادامه یافته است، هنوز ارزیابی دقیقی از دلایل صعود قیمت وام مسکن ارائه نشده است، در عین حال مسئولان بانک مسکن هم طی 2دوره صعود شدید قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس هیچ توضیحی در این‌باره نداده‌‌اند. مردم نگران رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس هستند چرا که افزایش قیمت این اوراق در فرابورس به‌طور مستقیم بر قدرت خرید مسکن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند روند قیمت‌ها در بازار مسکن را هم دستخوش تحول کند.

از 3سال پیش، اوراق تسهیلات مسکن یا همان وام مسکن در فرابورس مبادله می‌شود در طول این دوره قیمت این اوراق به شکل متعادلی در این بازار مبادله شده است. تا قبل ا ز ورود این اوراق به فرابورس هر برگ از این اوراق حتی تا 125هزار تومان هم توسط دلالان مسکن دربنگاه‌های املاک مورد مبادله قرار می‌گرفت اما با ورود این اوراق به فرابورس قیمت این اوراق به‌طور محسوسی کاهش یافت و حتی به 38هزار تومان هم رسید.

اما طی 2دوره روند قیمت این اوراق افزایش یافت. نخستین دوره مربوط به زمستان سا ل گذشته بود و دومین دوره از 2هفته پیش شد و در نهایت در مبادلات روز گذشته به اوج خود رسید و برای نخستین بار در تاریخ مبادلات این اوراق در فرابورس از مرز 93هزارو 500تومان عبور کرد.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تقریبا 70درصد این اوراق که در فرابورس خریداری می‌شود تبدیل به وام مسکن می‌شود. سقف اعتبار هر برگه 500هزار تومان است و هر خریدار می‌تواند با خرید 70برگ از این اوراق از امتیاز وام 35میلیون تومانی وام مسکن برخوردار شود.

گفته می‌شود یکی از دلایل رشد قیمت این اوراق شایعه افزایش سقف وام مسکن است، از سوی دیگر خبر‌ها حاکی از آن است که اخیرا وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی طرح لیزینگ مسکن است که بر منبای آن سقف تسهیلاتی که قرار است به مردم برای خرید خانه پرداخت شود تا 100میلیون تومان افزایش می‌یابد.

در واقع براساس طرحی که به بانک مرکزی برای موافقت ارسال شده است قرار است تا دو سوم قیمت یک خانه وام پرداخت شود اما هنوز بانک مرکزی نظر خود را دراین باره اعلام نکرده است، به‌نظر می‌رسد این موضوع در کنار نزول شاخص‌های بورس تهران ازجمله دلایل رشد قیمت وام مسکن در فرابورس باشد. آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که مسئولان فرابورس به‌شدت درتلاشند تا از طریق رایزنی با شرکت‌های حقوقی بزرگ و دارندگان وام مسکن نسبت به عرضه تعداد بیشتری از این اوراق اقدام کنند تا قیمت وام مسکن در فرابورس کاهش یابد.

بر این اساس در مبادلات  قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن حتی به 93هزارو 684تومان هم رسید این بالاترین قیمتی است که تاکنون در فرابورس مبادله شده است. دیروز قیمت بیشتر سر رسید‌های این اوراق تا سقف 5درصد رشد کرد.

کد خبر 258535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز