نفیسه مجیدی‌زاده: بعد از آخرین امتحان، اتاقت را نگاه کن؛ به آن تلی که از دفتر و کتاب و کاغذ چرک‌نویس و مشق ساخته شده نگاه کن.

با این‌ها چه می‌کنی؟ احتمالاً بخشی از آن‌ را به‌خاطر یادداشت‌های بغل‌دستی‌ها و یادگاری‌ها و بعضی را از سر احتیاط برای درس‌های سال بعد نگه‌ می‌داری، بعد تو می‌مانی و باقی‌مانده‌ی کاغذها...

می‌گویند سالانه حدود ۴۰هزار تُن کاغذ در بخش کتاب درسی، دفتر و ورق‌های امتحانی دانش‌آموزان مدارس سراسر کشور، مصرف می‌شود. چند تن از این کاغذ‌ها با زباله‌های‌تر قاطی شده و از بین می‌روند و چند تن بازیافت می‌شوند؟ نتیجه‌ی این معادله را رفتار ما مشخص می‌کند.

چوب درختان مقدار زیادی سلولز دارد. به این دلیل، کاغذ را از آن می‌سازند، براى این کار، درختان را می‌برند و به کمک ماشین ویژه‌اى، تنه‌ى آن‌ها را ریزریز می‌کنند. سپس، این تکه‌هاى کوچک چوب را با مواد شیمیایى و آب داغ، مخلوط می‌کنند تا خمیرى از رشته‌هاى سلولزى به دست ‌آید و...

حیف از درخت‌ها نیست؟

گروهی را می‌شناسم که دوست دارند و می‌خواهند که به درخت‌ها و محیط زیست کمک کنند. آن‌ها برای پایان سال تحصیلی، راه‌هایی در پیش دارند. «ریحانه بهبودی» کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و محیط زیست برای ما از این راه‌ها می‌گوید:

 

* می‌توانید با شماره‌ی ۱۳۷ و یا اداره‌ی بازیافت شهرداری منطقه‌ای که مدرسه و یا خانه‌ی شما در آن قرار دارد تماس بگیرید و نشانی نزدیک‌ترین غرفه‌ی بازیافت محله خود را بگیرید. ۳۳۳ غرفه‌ی بازیافت در تهران داریم که حتماً یکی از آن‌ها در نزدیکی محله‌ی شماست. غرفه در ازای تحویل کاغذها و مقواهای دورریختنی و محاسبه‌ی وزن و مبلغ، به شما مواد شوینده و لوازم بهداشتی و لوازم‌التحریر می‌دهد.

* با شماره‌ی ۱۳۷ و یا اداره‌ی بازیافت شهرداری منطقه‌ی مدرسه و یا خانه‌ی خود تماس بگیرید و بخواهید که در روز معینی خودروهای ملودی‌دار مخصوص پسماندهای خشک را به خانه یا مدرسه‌تان بفرستند. بعد از مشخص‌شدن روزِ آمدن خودروهای ملودی‌دار به محله‌ی شما، آن را به مسئولان مدرسه اعلام کنید و درخواست برگزاری جشن کاغذ بدهید. می‌توانید روی دیوار مدرسه چند اعلامیه بچسبانید تا همه‌ی بچه‌ها از تاریخ تحویل پسماندهای کاغذی یا همان روز جشن کاغذ مطلع شوند.

* با شماره ۱۳۷ و یا اداره‌ی بازیافت شهرداری منطقه‌ای که مدرسه‌تان در آن است، تماس بگیرید و بخواهید که برای سال بعد، برای مدرسه‌ی شما یک یا چند مخزن آبی رنگ بزرگ مخصوص کاغذ بیاورند.

* در صورتی که میزان تولید پسماند کاغذ در مدرسه‌ی شما زیاد است با شماره‌ی ۱۳۷ یا اداره‌های بازیافت شهرداری منطقه‌ی خود تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید نسبت به راه اندازی «کلبه‌ی بازیافت» در مدرسه‌ی شما اقدام کنند.

* خیریه‌های محل خود را شناسایی کنید، کتاب‌های شما می‌تواند در سال تحصیلی بعد در دستان محصلان دیگری دوباره خوانده و ورق زده شوند.

* کاغذهای یک‌رو سفید خود را برای چرک‌نویس و یا گرفتن پرینت نگه دارید و کاغذهای دورو سفید مانند کاغذهای مانده ته دفترهایتان را برای استفاده‌های بعدی نگه دارید. می‌توانید از آن‌ها یک دفتر یادداشت روزانه و یا دفتر خاطرات درست کنید.

* از تکه‌های رنگی مقوایی که در طول سال از آن‌ها استفاده کرده‌اید، می‌توانید کاردستی و یا اشیای تزیینی بسازید.

* کاغذ باطله‌هایی که شما دور نینداختید دوباره به زندگی برمی‌گردند. اول خرد شده و بعد تبدیل به خمیر می‌شوند. این‌ خمیرها تبدیل به کارتن، جعبه‌ی کفش، کاغذ روزنامه و... می‌شوند. نیازی به تهیه‌ی مواد اولیه برای ساخت این کارتن‌ها نیست، نیازی به بریدن درخت‌ها نیست.

* براساس آمار به‌طور میانگین در یک مدرسه‌ی ۵۰۰ نفره در طول یک سال تحصیلی، ۳۰هزار برگ کاغذ A۴ مصرف می‌شود و این به جز دفترهای گوناگون درسی است... سرنوشت این کاغذهای مصرف‌شده چیست؟ بعضی‌ها نمی‌دانند که کاغذ، زباله نیست!

منبع: همشهری آنلاین