تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۶

دکتر پیروز مجتهد زاده: اینکه پس از گذشت قریب به هفت ماه از بازداشت غیر قانونی 5 دیپلمات ایرانی در اربیل، بالاخره یک مقام ایرانی موفق به دیدار با این دیپلمات‌ها می شود، نشانه خوبی است از تحولاتی که در حال روی دادن است و می توان این دیدار را به فال نیک گرفت که مسائل موجود از طریق مذاکره و گفتگو در حال حل شدن است.

 به تعبیر دیگر مسائل و مشکلاتی که فیمابین ایران و آمریکا در محدوده خاک عراق رخ داده است با تلاش دولتمردان عراق و اصرار ایران بر حق آزادی این دیپلمات‌ها، در سایه دیپلماسی در مسیر حل شدن افتاده است و این می تواند نشان مثبتی باشد.

در این میان نکته قابل تامل این است که باید هوشیار باشیم که مبادا  رخداد این حادثه را به حساب بهبود روابط ایران و آمریکا یا دوستی ایران و آمریکا بگذاریم. آنچه که ما با آن سروکار داریم حل مسائل موجود از طریق گفتمان و دیپلماسی است و این موضوع در حال روی دادن است، اما تفسیر این قضیه به صورت‌های بسیار خوش بینانه و تعبیر آن به دوستی با آمریکا غیر منطقی و نامربوط است.

 از طرف دیگر مسئله دیپلمات‌های ایرانی در خاک عراق و در حوزه سیاسی این کشور رخ داده است،اگر که این کشور هیچ دخالتی هم نداشته باشد در رخداد این واقعه، اما بخشی از مسئولیت آزادسازی 5 دیپلمات ایرانی به عهده دولتمردان عراق است و تلاش آنها را ایجاب می کند.

در واقع دولت عراق نه تنها در این مسئله، بلکه با درخواست تجدید مذاکره ای که بین ایران و آمریکا انجام داده است می تواند کمک کند به حل بخش دیگری از اتفاقاتی که در آن تعرض آشکارآمریکا به حقوق ایران نمود پیدا می کند.