تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۹

فرانک فراهانی جم: بینندگان شبکه تهران، تابستان امسال میزبان رابین‌هود، قهرمان مشهور افسانه‌ای هستند، که این بار با همان داستان‌ اما در ساختاری متفاوت در یک مجموعه تلویزیونی که شنبه شب‌ها از شبکه پنجم سیما پخش می‌شود، شما را به یاد مجموعه کارتونی رابین‌هود، چهره محبوب جنگل‌های شروود می‌اندازد.

این مجموعه ترکیبی از مضامین طنز، عاطفی و مهیج است که بر اساس قصه زندگی و ماجراجویی‌های رابین‌هود ساخته شده است.

این برنامه تلویزیونی انگلیسی، توسط یک شرکت فیلم‌سازی خصوصی برای شبکه یک BBC تهیه شد، در حالی که این شرکت در ساخت این مجموعه از حمایت‌های مالی شبکه تلویزیونی BBC در آمریکا نیز بهره‌مند شده است. این مجموعه بر اساس داستان‌هایی از قهرمان افسانه‌ای مردم انگلیس، رابین‌هود ساخته شده است که نمایش آن از 7 اکتبر سال گذشته آغاز شد.

این مجموعه شامل 13 قسمت 45 دقیقه‌ای است که توسط ریچارد استندایون ساخته شد و دومینیک مانگلا و فوزآلن مدیریت بخش اجرایی آن را برعهده داشتند. مانگلا علاوه بر این در سمت سرپرست نویسندگان نیز با عوامل تولید مجموعه همکاری داشته است.

رابین‌هود در کشور مجارستان در مرکز اروپا فیلمبرداری شد که داستان آن به حوادث قرن دوازدهم میلادی در کشور انگلیس برمی‌گردد. این سریال تلویزیونی در شهری در نزدیکی بوداپست پایتخت مجارستان و در ساختمانی که توسط شرکت فیلم‌سازی خصوصی تهیه کننده این مجموعه از یک شرکت مجارستانی اجاره شده بود، تولید شد که ساخت آن حدود 8 میلیون پوند هزینه در بر داشت.

خبر ساخت مجموعه تلویزیونی رابین‌هود در ماه ژوئیه سال 2005 توسط پیتر فینچمن مدیر شبکه BBC اعلام شد، اما تا 24 اکتبر آن سال مورد تأیید مرکز هنرهای نمایشی انگلیس قرار نگرفت.

18 فوریه سال 2006 اعلام شد که یوناس آرمسترانگ در نقش بازیگر اصلی این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازد که این خبر در روز سوم آوریل مورد تأیید شبکه BBC نیز قرار گرفت. گفتنی است در مجموعه تلویزیونی رابین‌هود که در سال 1953 از شبکه BBC پخش شد پاتریک تروتون نقش رابین‌هود را بازی می‌کرد.

23 نوامبر سال 2006 ساخت بخش دوم مجموعه آغاز شد که قرار است سال 2007 به نمایش درآید. فیلم‌برداری بخش دوم مجموعه نیز از ماه مارس سال 2007 آغاز شده است که بر اساس برنامه زمان‌بندی شده اکتبر سال جاری به روی آنتن خواهد رفت.

عجیب، اما واقعی!

28 آگوست سال 2006 بسیاری از روزنامه‌های انگلیس از دیده شدن چندین نوار ویدیویی حاوی قسمت‌های اصلی این مجموعه از محل اصلی فیلم‌برداری در مجارستان خبر دادند که احتمال می‌رفت توسط یکی از عوامل و دست‌اندرکاران ساخت این مجموعه صورت گرفته باشد. این موضوع مدیران اجرایی تولید برنامه را با مشکلات بسیاری مواجه ساخت.

 آنها مجبور بودند بسیاری از صحنه‌های اصلی فیلم را دوباره فیلم‌برداری کنند. سخنگوی شبکه BBC تعیین جایزه یک میلیون پوندی برای بازگرداندن فیلم‌های سرقت شده را تکذیب کرد.

این در حالی بود که این نسخه‌ها، نسخه‌های اصلی فیلم‌برداری شده بودند و در صورت پیدا نشدن آنها، تهیه کننده هزینه سنگینی را برای فیلم‌برداری مجدد مجموعه متحمل می‌شد که در عین حال سبب نارضایتی بازیگران و دیگر عوامل تولید می‌شد.

شبکه BBC نیز اعلام کرده بود که این مجموعه بر اساس جدول زمان‌بندی شده بر روی آنتن خواهد رفت و تغییری در زمان پخش آن ایجاد نخواهد شد. این حادثه و اخبار متفاوتی که درباره آن مطرح شد، همزمان با آغاز تبلیغات تلویزیونی برای پخش مجموعه داستانی «رابین‌هود» بود که می‌توانست تأثیرات نامطلوبی را به دنبال داشته باشد و پخش سریال را با عدم موفقیت مواجه سازد.

 بنابراین بازیگران مجبور شدند برای پوشش کامل داستان، بخش‌های از دست رفته را مجدداً در مقابل دوربین بازی کنند. پس از اتخاذ چنین تصمیمی، شبکه BBC  اعلام کرد که فیلم‌های سرقت شده، صحیح و سالم بازگردانده شده و سارقان نیز دستگیر شده‌اند.

شاهزاده دزدان

در نوامبر سال 2006 نسخه اول از سه DVD این مجموعه منتشر شد که دربردارنده پنج قسمت اول سریال بود. در ژانویه و فوریه سال 2007 نیز به ترتیب نسخه‌های دوم و سوم در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این داستان مورد توجه بسیاری از مردم دنیا قرار گرفت و در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، دانمارک، فرانسه، نیوزیلند، لهستان، پرتغال، سوئد و اسپانیا نیز به نمایش درآمد.

در این مجموعه داستان‌های زمان زندگی قهرمان افسانه‌ای روستایی در فضای امروزی و مدرن به تصویر کشیده می‌شود. رابین‌هود یک فرد انگلیسی قرون وسطایی است که از ثروتمندان دزدی می‌کند تا بتواند به افراد فقیر و نیازمند کمک کند.او پس از گذشت پنج سال به همراه ماوچ همراه همیشگی‌اش از جنگ‌های صلیبی بازگشته و با روی کار آمدن داروغه جوید و تحت فشار قرار گرفتن روستائیان اوضاع ناتینگهام به‌کلی تغییر کرده است.

از سویی دیگر رابین مجبور است از مردم مستمند و نیازمند حمایت کند و همچنین از گروهی از افرادحقه‌باز و حیله‌گر که در سرقت اموال ثروتمندان با او همکاری دارند مراقبت کند. او در نزد مردم از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

پیامی برای نسل امروز

در این داستان نوجوانان احساس واقعی جسارت و شجاعت را قدم به قدم با رابین تجربه می‌کنند، در حالی که گفت‌ و گوهای طعنه‌آمیز میان افراد نیز مورد توجه بزرگسالان قرار می‌گیرد و به این ترتیب می‌تواند مورد توجه طیف وسیعی از مخاطبان قرار گیرد. ماریان به رابین هود علاقه‌مند است و مخفیانه با دستیار داروغه مبارزه می‌کند تا نظر داروغه را نسبت به رابین تغییر دهد.

گفتگوی ماریان و دستیار داروغه ناگهان شما را به یاد مذاکرات مطرح شده درباره زندانیان گوانتانامو می‌اندازد و چنین به نظر می‌رسد که سیاست قصه‌ای است تکراری که از گذشته تاکنون همراه همیشگی انسانها بوده است.

این داستان ترکیبی است از ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز و عاطفی که می‌تواند دربردارنده نکات اخلاقی بسیار مهمی درباره جوانب مختلف زندگی باشد که در زندگی روزمره به ناچار با آنها مواجه خواهیم شد.

در واقع رابین‌هود بازگشته است تا بتواند نسل جدید مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی را نیز با خود آشنا سازد. او در جنگ علیه قدرت برتر شیطانی یعنی داروغه ناتینگهام ما را با خود همراه می‌سازد و با حقه و نیرنگ درصدد است از هر فرصتی برای مبارزه با ظالمان و بازپس گرفتن حق مظلومان استفاده کند.

در قسمت پایانی سریال، در حالی که رابین‌هود از اینکه برای همیشه ماریان را از دست خواهد داد احساس ناراحتی می‌کند، ناگهان اتفاقاتی رخ می‌دهد که پایان داستان را تغییر می‌دهد.

داستان و حکایت رابین‌هود

داستان اصلی رابین‌هود اساساً برای کودکان نوشته شده است که در آن رابین‌هود و گروهش در غیاب شاه آرتور که برای حضور در جنگ‌های صلیبی از ناتینگهام خارج شده است، از جنگل شروود در مقابل دسیسه‌های شیطانی شاهزاده جان محافظت می‌کنند.
رابین که به خاطر تیراندازی با کمان شهرت دارد، وظیفه داشت که در جریان جنگ‌های صلیبی از شاه آرتور و اقامتگاه او مراقبت کند.

در جریان سه سوءقصدی که برای از بین بردن شاه آرتور برنامه‌ریزی شده بود، رابین توانست زندگی شاه آرتور را نجات دهد. در حمله سوم که با آتش‌سوزی همراه بود رابین‌هود به شدت مجروح شد و در نتیجه شاه آرتور علیرغم خواسته رابین برای حضور در جنگ از او خواست به انگلیس بازگردد.

اگرچه اغلب بینندگان و مخاطبان افسانه رابین‌هود را در کتاب‌ها خوانده یا شنیده‌اند اما تصاویر و صحنه‌های زیبا و هیجان‌انگیز این سریال تلویزیونی سبب شده است، مخاطبان بسیاری از گروه‌های سنی مختلف با شخصیت افسانه‌ای داستان همراه ‌شوند.

منبع: هالیوود ریپورتر