فقط 14هزار مورد شكايت از پيامكهاي ناخواسته
براساس آمارهايي كه از سوي مركز توسعه فناوري اطلاعات وزارت ارشاد منتشر شده مشتركان موبايل در بازه زماني ششماهه دوم سال 92بالغ بر 14هزار مورد شكايت از پيامكهاي انبوه و تبليغاتي به اين مركز ارائه كردهاند.
اگرچه بهنظر ميرسد موارد نارضايتي از دريافت پيامكهاي تبليغاتي بسيار بيشتر از اين تعداد است اما از آنجا كه بسياري از ما خود را درگير مسائل مربوط به شكايت نميكنيم نارضايتي خود را از اين بابت كمتر اعلام كردهايم. از طرفي برخي از ما فكر ميكنيم اگر سرويس پيامك تبليغاتي خود را لغو كنيم ساير پيامكهاي اطلاعاتي مفيد نيز به دستمان نميرسد و حاضريم آزار اين پيامكها را تحمل كنيم.
چه پيامكهايي آزاردهندهاند
بدون شك پيامكهاي تبليغاتي اگر در ساعات پاياني شبانه روز به دستمان برسنديا حاوي مطالبي غيرواقعي و با محتواي جعلي باشند، اوقات ما را بيشتر تلخ ميكنند. برخي از اين پيامكها نيز با ارائه اطلاعات نادرست ما را ترغيب ميكنند كه در مسابقات پيامكي شركت كنيم كه اينگونه پيامكها ميتوانند سرقت اطلاعات مالي و شخصي ما را نيز به همراه دشته باشند.
هماكنون بيشترين شكايتي كه از پيامكهاي تبليغاتي به مركز فناوري اطلاعات وزارت ارشاد رسيده مربوط به پيامكهاي جعلي مسابقهاي و تبليغات محصولات بهداشتي بوده است. اين پيامكها بهصورت دروغي به فرد ميگويد كه شما برنده مسابقه شدهايد و فرد را به فرستادن پول، شارژ تلفن همراه و حتي شماره حساب بانكي ترغيب ميكند اما در نهايت فرد متوجه ميشود كه نه مسابقهاي در جريان بوده و نه در مسابقه برنده شده است. در مورد دريافت پيامكهاي تبليغاتي محصولات بهداشتي نيز بايد گفت كه اغلب اين محصولات بدون تأييديه وزارت بهداشت هستند.
در همين حال ترويج عقايد و اديان دروغين و پيامكهاي نادرست بانكي و پيامكهاي طالع بيني، تشويق به خروج سرمايهها و پيامكهاي تبليغاتي در زمينه وام نيز در رديف شكايت مشتركان موبايل از پيامكهاي انبوه قرار دارند.
20ميليون پيامكي كه تبليغ ميكنند
يكي از مسئولان شركت مخابرات ميگويد كه روزانه 20ميليون پيامك تبليغاتي براي مشتركان موبايل ارسال ميشود و البته اين تعداد با توجه به شمار مشتركان موبايل چيز زيادي محسوب نميشود. مشتركان پرمصرف كه عمدتا شهروندان فعال جامعه محسوب ميشوند روزانه حدود 3تا 4پيامك تبليغاتي دريافت ميكنند و مشتركان كم مصرف هيچ پيامكي دريافت نميكنند.
داوود زارعيان ميگويد: پيامكهاي تبليغاتي پس از ساعت 12شب ارسال نميشود و امكان دريافت آنها در ساعات نيمه شب بعيد بهنظر ميرسد؛ مگرآنكه موبايل مشترك مقصد خاموش بودهيا خارج از محدوده سرويس دهي باشد كه پيامك در سيستم ذخيره شده و بعد از اين زمان به مشترك ميرسد.
راهحلهاي خلاصي از مزاحمتهاي پيامكي
1- چنانچه شما مشترك اپراتور همراه اول باشيد ميتوانيد با ارسال عدد يك به شماره پيامك 8999 از شر اين تبليغات براي هميشه رها شويد. همچنين شما با ارسال عدد 2به همان شماره پيامك 8999ميتوانيد درصورت تمايل، دريافت پيامك تبليغاتي را فعال كنيد. در اين رابطه ميتوان از شمارهگيري كد دستوري * 8999# هم بهره گرفت. ضمنا براي ثبت درخواست عدمدريافت پيامكهاي تبليغاتي، مشتركان همراه اول ميتوانند با شماره تلفن 9990نيز تماس گرفته و پس از برقراري ارتباط با اپراتور، درخواست خود را دراين باره ارائه دهند.
2- اگر شما مشترك ايرانسلي هستيد براي ثبت درخواست عدمدريافت پيامكهاي تبليغاتي ميتوانيد عدد 2را به شماره 5005 ارسال كنيد و يا ميتوانيد از طريق خط ايرانسل خود با شماره 700تماس گرفته، درخواست خود را براي لغو اين سرويس اعلام كنيد.
3- مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال، سامانه 10001314را براي مشتركان موبايل درنظر گرفته تا درصورتي كه از دريافت پيامكها شكايت دارند يا اينكه خواستار لغو اين سرويس هستند به اين سامانه پيامك بزنند. در اين روش درصورتي كه از دريافت يك پيامك خاص نيز شاكي هستيد ميتوانيد متن پيامك و شماره ارسالكننده پيامك را به شماره سامانه شكايات مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال وزارت ارشاد ارسال كنيد.
4- سازمان تنظيم مقررات ارتباطات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز سامانه رسيدگي به شكايت مربوط به پيامكهاي ناخواسته تبليغاتي خود را بهصورت اينترنتي راهاندازي كرده و مشتركان ميتوانند درخواست خود را در اينباره از طريق نشاني اينترنتي WWW. CRA. IR دنبال كنند.
يك ترفند اينترنتي براي كاهش آلودگي هوا
اين روزها ايدههاي مختلفي براي فرار از معضل ترافيك و كاهش آلودگيهاي هوا به گوش ميرسد؛ اين بار اما يك تيم كارآفرين ايدهاي اينترنتي براي كمك به رفع اين معضل پيشنهاد داده كه با ايجاد يك سايت با نام همسفرياب براي به اشتراكگذاري صندليهاي خالي خودروهاي شخصي، شكل گرفته است.
اين سايت با پشتيباني از سفرهاي بينشهري و درون شهري، اطلاعات افرادي كه در يك مسير تردد ميكنند را اعلام ميكند تا درصورت تمايل، افراد به جاي اينكه با ماشين بدون سرنشين در شهر تردد كنند افراد هم مسير خود را نيز به مقصد برسانند. براي مثال كسي كه محل سكونتش تهرانپارس است و محل كارش سيدخندان، ميتواند افرادي را كه در طول اين مسير در آن زمان قصد تردد دارند با خود همسفر كند؛ اين سايت حتي براي سفرهاي بينشهري نيز برنامههايي دارد؛ بهعنوان مثال شخصي كه از اصفهان قصد سفر به تهران را دارد ميتواند اشخاصي كه از اصفهان يا حتي شهرهاي بين راه مانند نطنز قصد رفتن به تهران يا حتي شهرهاي بين راه مانند قم داشته باشند را همسفر خود كند. اين سايت براي رفع مشكلات ناشي از ترافيك شهري و جادهاي، از بين بردن فرهنگ نادرست تكسرنشيني و در نهايت كاهش ترافيك و آلودگي هوا كاربرد خواهد داشت. همچنين كاهش مصرف و هزينه سوخت، كاهش هزينههاي سربار وسايل نقليه، تقسيم شدن هزينههاي سفر و انتخاب همسفر براساس علائق از ديگر جذابيتهاي اين ايده است.
سايت مشابه سايت همسفرياب در اروپا نيز راهاندازي شده كه پس از گذشت 13سال از راهاندازي، توانسته است 24ميليون نفر مسافر را جابهجا كند، 630هزار تن از انتشار كربن در هوا بكاهد، 90هزار كيلومتر از ترافيك جادهاي كم كند و 750ميليون يورو نيز توسط رانندهها درآمدزايي شده است. همسفرياب به نشاني www. hamsafaryab. com در دسترس است.