همشهری آنلاین: دستور روز شنبه رئیس جمهور روسیه برای توقف اجرای پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا(سی اف ای) و قراردادهای بین المللی مرتبط با آن که بعلت عدم رعایت مفاداین پیمان از سوی اعضای جدید ناتو در اروپای شرقی و مرکزی صورت گرفت با واکنش گسترده کشورهای اروپایی مواجه شد.

به خبرگزاری نووستی از لندن، درپی اعلام توقف اجرای پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا "سی اف ای"، از سوی فدراسیون روسیه، وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد بزودی اعلامیه ای در این رابطه صادر خواهد کرد.

در وزارت خارجه انگلیس به «نووستی» اطلاع دادند: "ما اکنون روی این اعلامیه کار می کنیم".

در دفتر مطبوعاتی ناتو نیز درباره توقف اجرای این پیمان توسط روسیه ابراز تاسف عمیق نمودند.

جیمز آپاتورای،سخنگوی ناتو گفت که در پیمان آتلانتیک شمالی این اقدام روسیه را بعنوان گامی "در جهت نادرست" ارزیابی می کنند.

وی افزود که ناتو این پیمان را مهمترین سنگ بنای امنیت اروپا می داند و متفقین می خواهند که این پیمان هر چه سریعتر تصویب شود.

در وزارت امور خارجه لهستان نیز که خود از اجرای تعهدات استامبول در پیمان "سی اف ای" امتناع می کند، در رابطه با تصمیم روسیه ابراز شگفتی نمودند.

ویتولد واشیکوفسکی،معاون وزیر امور خارجه لهستان به نووستی گفت: "در لهستان از این تصمیم کرملین شگفت زده شدند". به گفته وی، ورشو خواستار انجام مذاکراتی در گروه های کارشناسی در رابطه با اوضاع پیرامون "سی اف ای" است.

واشیکوفسکی افزود که وزارت خارجه لهستان بزودی اعلامیه ای در این رابطه آماده می کند.

لهستان که قصد دارد سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا را در خاک خود مستقر کند، در توضیحات ضمیمه حکم رئیس جمهور روسیه درباره توقف اجرای پیمان، در بین کشورهایی نام برده شده است که پس از الحاق به ناتو از اجرای تعهدات مندرج در پیمان امتناع می کند. لهستان همچنین به تعهدات استامبول درباره تصحیح حدود ارضی نیز عمل نمی کند.
   
دربرلین نیز فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خاجه آلمان ابراز امیدواری کرد که روسیه از توقف موقت در اجرای پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا "سی اف ای" فرا تر نرود، و جامعه جهانی به مذاکرات برای جستجوی راه خروجی ادامه دهد. این مطلب را تلویزیون آلمان به نقل از وزیر خارجه که هم اکنون از کشورهای حاشیه بالتیک بازدید می کند، اطلاع داد.

اشتاین مایر گفت: "پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا جزیی اصلی در ساختار بین المللی خلع سلاح بوده و خواهد بود، از این رو ما طبیعتاً نگرانی بسیاری نسبت به این اقدام مسکو داریم".

وی ابراز امیدواری نمود که مسکو در اقدامات خود فرا تر از توقف موقت نرود. به گفته اشتاین مایر توقف اجرای پیمان هنوز جای برای جستجوی راه حل باقی می گذارد.

وزیر خارجه آلمان همچنین انتظار دارد که جامعه جهانی به مذاکرات با روسیه درباره جستجوی راه خروجی از اوضاع بوجود آمده ادامه دهد.

واکنش وزارت امورخارجه روسیه  

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که روسیه بطور موقت حضور خود در پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا "سی اف ای" و ارائه اطلاعات درباره میزان و جایگاه نیروهای نظامی معمولی و اجازه بازرسی در چارچوب این پیمان را متوقف می کند.

به گزارش خبرگزاری نووستی از مسکو، در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده که "رئیس جمهور حکم توقف اجرای این پیمان از سوی فدراسیون روسیه و همچنین قراردادهای مرتبط با آن را امضا نمود. بدین ترتیب بطور موقت ارائه اطلاعات و پذیرش بازرسین متوقف می شود. روسیه در مدت توقف اجرای پیمان هیچ محدودیتی در زمینه تسلیحات معمولی نخواهد داشت. اما میزان واقعی تجهیزات نظامی روسیه به پیشرفت اوضاع نظامی-سیاسی و از جمله آمادگی کشورهای شرکت کننده در پیمان "سی اف ای" برای بروز خودداری متعادل بستگی خواهد داشت".

در وزارت خارجه خاطر نشان داشتند که چنین تصمیمی در تاریخ معاصر روسیه سابقه ای نداشته است و گفته شد: "از این رو قابل درک است که اتخاذ این تصمیم ساده نبوده و نتیجه تحلیل هایی موشکافانه و همه جانبه بوده است".

در این بیانیه همچنین آمده است: "توقف اجرای پیمان بدین معنا نیست که درها برای انجام دیالوگ در آینده بسته هستند. پیشنهادات ما درباره تدابیری برای احیای پیمان "سی اف ای" همچنان روی میز مذاکرات هستند و از سوی رئیس جمهور فدراسیون روسیه به وزارت امور خارجه و سایر ارگان های فدرال قوه مجریه دستور داده شده است که پیگیر واکنش کشورهای شرکت کننده در این پیمان بوده، توسعه اوضاع را گزارش داده و در صورت لزوم پیشنهادات لازم را مطرح کنند. بر این اساس نیز درباره گام های آتی روسیه پیرامون پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا "سی اف ای" تصمیم گیری خواهد شد".

دستور پوتین برای توقف اجرای پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا 

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حکم توقف اجرای پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا "سی اف ای" و قراردادهای بین المللی مرتبط با آن را امضا نمود.

در دفتر مطبوعاتی کرملین اطلاع دادند که این تصمیم مرتبط با اوضاع بوجود آمده در رابطه با مندرجات پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا، منعقد شده در تاریخ 19 نوامبر 1990 است که امنیت فدراسیون روسیه را تحت الشعاع قرار می دهند و از این رو اتخاذ تدابیری فوری لازم است.

این حکم بلافاصله پس از امضا به اجرا در می آید.

در توضیحات ضمیمه این حکم گفته شده است که روسیه اجرای پیمان "سی اف ای" را تا زمانی متوقف می کند که "کشورهای ناتو سی اف ای را تصویب نموده و اجرای این سند را با حسن نیت آغاز کنند".

در این سند در شمار اوضاعی که سبب توقف اجرای "سی اف ای" از سوی روسیه شده است، عنوان می شود که کشورهایی که در مدت اخیر به ناتو پیوسته اند، از وارد نمودن تغییرات در ترکیب گروه کشورهای شرکت کننده در پیمان "سی اف ای" و متعاقباً رعایت مفاد آن طفره می روند و در نتیجه توسعه ناتو، محدودیت های گروهی "سی اف ای" بیشتر می شود.

علاوه بر این، استقرار نیروهای مسلح معمولی آمریکا در بلغارستان و رومانی که اجرای آن برنامه ریزی شده است، "تاثیری منفی" بر رعایت محدودیت های گروهی "سی اف ای" دارد.

همچنین در سند به عدم اجرای تعهدات سیاسی درباره تسریع تصویب پیمان "سی اف ای" از سوی تعدادی از کشورهای عضو در آن نیز اشاره شده است.

آمادگی دومای روسیه آماده برای تصویب حکم توقف اجرای "سی اف ای"

در همین حال دومای روسیه آماده تشکیل جلسه فوق العاده برای تصویب حکم توقف اجرای "سی اف ای" است
 
ولادیمیر ژیرینوفسکی، نایب رئیس مجلس دومای روسیه و رهبر حزب لیبرال- دموکرات پیشنهاد کرد که مجلس دوما که هم اکنون در دوره تعطیلات بسر می برد، برای تصویب حکم ارائه شده از سوی رئیس جمهور درباره توقف پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا "سی اف ای" جلسه ای فوق العاده تشکیل دهد.

حکم توقف اجرای پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا "سی اف ای" و قراردادهای بین المللی مرتبط با آن که روز شنبه به امضا رئیس جمهور روسیه رسید نیازمند تصویب قانون فدرال مربوطه است.

ژیرینوفسکی به نووستی گفت: "تمامی اعضای حزب لیبرال-دموکرات بطور قطع رای موافق خواهند داد و ما آماده ایم که در جلسه ای فوق العاده گرد آمده و آن را تصویب کنیم".

وی تصمیم به توقف اجرای این پیمان از سوی روسیه را به موقع و درست نامید.

وی گفت: "غرب نمی تواند هیچ پاسخی به ما دهد، چرا که آنها بر خلاف ما، زمانی که پیمان اجرا می شد، بجای کاهش تسلیحات خود، آنها را افزایش دادند".

ژیرینوفسکی پیشنهاد می دهد که یگان های روسیه در استان کالنینگراد (غربی ترین بخش روسیه)، در منطقه نظامی شمال قفقاز و قفقاز، حاشیه دریای بالتیک و سیبری تقویت شوند.

وی افزود: "ما باید احساس آرامش و اطمینان داشته باشیم".

برچسب‌ها