سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا اظهارات رییس جمهور روسیه درباره احتمال هدف‌گیری جدید موشک‌های روسیه به سوی اروپا را «بسیار غیرمنتظره» و «غیرسودمند» خواند.

خبرگزاری اتریش از واشنگتن از سئول گزارش داد، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت لفاظی‌های پوتین بیشتر دوران جنگ سرد در سال 1977 را به ذهن متبادر می‌کند تا واقعیت‌های سال 2007.
وی در همین حال تاکید کرد که آمریکا طرح‌هایش را برای ایجاد سپر دفاع موشکی آمریکایی در اروپای مرکزی پیگیری خواهد کرد. با این حال آمریکا به دنبال رقابتی تسلیحاتی یا نوعی تنش نیست.
مک‌کورمک خاطرنشان کرد که روابط با روسیه همانند روابط با هر یک از دیگر قدرت‌های جهانی پیچیده است. وی افزود، محدوده‌هایی مانند عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای یا بحران‌های اتمی با کره‌شمالی و ایران وجود دارد که همکاری کاملا خوبی را در آنها شاهدیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: و همواره محدوده‌هایی وجود دارد که ما رو در روی هم قرار می‌گیریم.
در همین حال، به گفته این دیپلمات آمریکایی با وجود ملاحظات روسیه، آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را برای استقلال کوزوو ارایه خواهد کرد.

تغییر لحن
سرگی لاوروف، وزیر دفاع روسیه بار دیگر آمریکا را به دلیل برنامه‌اش برای استقرار سیستم سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی مورد انتقاد قرار داد، اما در همین حال لحنی آشتی‌جویانه‌تر اتخاذ کرد.
وی امروز در حاشیه کنفرانسی در سئول گفت، دو طرف باید با یکدیگر همکاری کنند تا به اقدام علیه تهدیدات موجود در جهان بپردازند.
وی تصریح کرد، با نگاهی به نقشه مشخص می‌شود که استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی ضروری نیست. موشک‌های کشورهایی مانند ایران یا کره شمالی اصلا بردی تا این اندازه ندارند.
این در حالی است که آمریکا دلیل طرح خود را حفاظت اروپا در برابر تهدید موشکی ایران و کره شمالی اعلام کرده است.
احتمالا این مناقشه نشست گروه 8 را که از فردا در هایلیگندام آلمان برگزار می‌شود نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. رییس جمهور روسیه پیش از آغاز این نشست درباره خطر جنگی هسته‌ای هشدار داده است.
در همین حال لاوروف عقیده دارد که روسیه عامل افزایش تنش‌ها نیست. وی گفت: زمانی که می‌گوییم طرح‌های آمریکا را نمی‌فهمیم و احساس تهدید می‌کنیم، متهم می‌شویم که به لفاظی‌های جنگ سرد روی‌ آورده‌ایم.
وی خواستار فراموش کردن جنگ سرد شد تا بدین ترتیب اتهام‌زنی‌ها و همچنین انتخاب واژگان متناسب با آن کنار گذاشته شود.

کد خبر 23626

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز