در عين حال قانون معافيت 5ساله خودروهاي صفركيلومتر از مراجعه به معاينه فني موجب شده است تا معضل آلودگي هوا براي تهران و كلانشهرها در سالهاي اخير تشديد شده و البته قانونگذار و مجري قانون عزمي براي اصلاح آن نداشته باشند. اين در حالي است كه 3عضو فراكسيون مديريت شهري در گفتوگو با همشهري ابعاد ورود مجلس به موضوع را تشريح كردند. آنگونه كه از نظرات نمايندگان مجلس برميآيد، مجلس تصميمي براي اصلاح اين قانون ندارد و بايد بهزودي با بحران آلودگي هوا در كلانشهرهاي كشور روبهرو شد.
علي اكبر آقايي نماينده مجلس و عضو فراكسيون مديريت شهري در اينباره به همشهري گفت: هيچ اظهارنظر، لايحه يا طرحي در اينباره به مجلس ارائه نشده است اما كاهش مدت معاينه فني بهطور كلي ضرري ندارد. بهنظر من درماه مهر كه با تشديد ترافيك، كلانشهرها دچار مشكلات آلودگي هوايي ميشود، كاهش معافيت معاينه فني بيتأثير نيست ولي بايد به اين نكته توجه داشت كه خودروي تازه توليد شده كه 2، 3و يا 5سال عمر دارد، نبايد به معاينه فني ملزم شود و مصلحت نيست كه انجام معاينه فني براي اين خودروها نيز اجباري شود. اما خودروهاي بالاي 5سال را ميشود به انجام معاينات فني ملزم كرد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه مجلس معاينه فني را يك اقدام محيطزيستي ميشناسد يا خير، تصريح كرد: براي اين كار دولت و محيطزيست بايد ملزم و مجاب شود و مجلس در زمينه معاينه فني وارد نميشود. وي افزود: تأكيد بنده اين است كه خودروهاي داراي عمر بالا بايد معاينه فني داشته باشند.
ايرج نديمي، عضو فراكسيون مديريت شهري، ديگر نماينده مجلس بود كه درباره موضوع معاينه فني با همشهري سخن گفت. به اعتقاد وي 2ديدگاه در مورد معاينه فني وجود دارد؛ يكي از ديدگاه امنيت مسافر و حفظ محيطزيست و دفع خطرات محتمل بر اثر بازديد ديرهنگام است. ديگري نظر مخالفان است. از نظر بوروكراسي و مراكز معاينه فني و مشكلاتي كه در حوزههاي ذيربط وجود دارد آيا ميتوان پاسخگوي مشكلات بود يا نه؟ جمع اين دو نگاه ميتواند به اين نكته كمك كند كه معاينه فني را در جاي خودش بهعنوان بحث امنيت مسافر نگاه كنيم اما ضريب امنيت را ارتقا دهيم. در عين حال با توجه به كمبودهايي كه در كلانشهرها از نظر حملونقل عمومي وجود دارد و مشكلاتي كه در زمينه سرويس مدارس وجود دارد، بايد بهنحوي عمل شود كه اهمالي در سرويس دهي به دانشآموزان ايجاد نشود زيرا اين خطري جدي است و بايد امنيت جابهجايي آنان در مسير مدرسه و منزل بهطور كامل تأمين شود.
نديمي درباره عزم مجلس براي كاهش مدت معاينه فني از 5سال به 2سال تصريح كرد: در پارلمان براي اخذ يك تصميم همواره ابعاد مختلفي مطرح است و نمايندگان بهدنبال منافع مردم هستند و اگر ادلهاي از نظر مستندات آماري مشخص كند كه وضع فعلي معاينه فني به ضرر مردم است، مجلس متناسب با آن تصميم ميگيرد. در واقع نهادهاي مسئول بايد براي نمايندگان مزايا و معايب طرح فعلي را مطرح كنند تا نمايندگان براي مردم تصميم خود را تحكيم كنند يا تغيير دهند. نيره اخوان نماينده مردم تهران در مجلس نيز بر كاهش مدت معاينه فني از 5سال به 2سال تأكيد كرد و گفت: اين اقدام يك مسئله محيطزيستي است كه ميتواند به كاهش آلودگيهاي هوايي در كلانشهرها بينجامد.
- لزوم اخذ معاينه فني براي سرويسهاي مدارس
سرويس مدارس بايد هرچه سريعتر براي انجام معاينه فني خودروي خود اقدام كنند. آنگونه كه ولي آذروش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني اعلام كرده، داشتن برگه معاينه فني بهعنوان يكي از شروط تعيين شده براي رانندگان و خودروهاي سرويس مدارس تعيين شده است. سرهنگ تيمور حسيني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز با اعلام آغاز ساماندهي سرويسهاي مدارس از شروط تعيين شده براي رانندگان و خودروهاي سرويس مدارس خبر داد.
حسيني درخصوص شرايط خودروهاي مناسب براي سرويس مدارس اظهار كرد: داشتن برگ معاينه فني، داشتن بيمه بدنه، سرنشين و شخص ثالث، عدمنقص فني براي خودرو و برگه تست سلامت راننده، نداشتن سوءسابقه، موجه و بيحاشيه بودن و تاهل از شرايط اصلي رانندگان سرويسهاي مدارس است.