مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

سید محمد فخار: همزمان با افزایش سفرهای تابستانی به شهرهای کشور اعلام شد که ۲ میلیون خودرو در استان تهران فاقد معاینه فنی هستند.

خودرو معاینه

اين در حالي است كه از ابتداي سال تنها 150هزار دستگاه خودرو به مراكز مجاز مكانيزه معاينه فني تحت نظارت شهرداري تهران مراجعه كرده‌اند. تعداد خودروهاي مراجعه‌كننده استان تهران در خارج از مناطق 22گانه شهرداري نيز در سال‌جاري حدود 200هزار خودرو بوده كه با اضافه‌كردن آن به‌خودروهاي شهر تهران، عدد 350هزار خودرو براي كل استان تهران به‌دست مي‌آيد. اين بدان معني است كه از 2ميليون و 700هزار خودرو مشمول تنها 12درصد براي انجام معاينه فني به مراكز معاينه فني مراجعه كرده و 2ميليون و350هزار خودرو فاقد معاينه فني هستند.

آنگونه كه ولي آذروش، مديرعامل ستاد مركز معاينه فني پايتخت به همشهري گفت، با وجود سرمايه‌گذاري شهرداري تهران در اين بخش، متأسفانه مراجعه‌ها به اين مراكز بسيار كم است. در حال حاضر 14مركز مكانيزه معاينه فني خودروهاي سبك داراي 40خط معاينه فني خودروهاي سبك، 10خط معاينه فني موتورسيكلت و 5مركز معاينه فني خودروهاي سنگين در مناطق 22گانه شهرداري تهران با پراكندگي مشخص در حال ارائه خدمات هستند. ظرفيت پذيرش روزانه اين مراكز در يك شيفت كاري 6000دستگاه خودرو است كه درصورت افزايش مراجعات، ساعت كاري مراكز قابل افزايش خواهد بود. مراكز تهران با 30درصد ظرفيت در حال فعاليت هستند و70درصد ظرفيت اين مراكز خالي است.

براساس آمار مراكز معاينه فني، تنها درآزمون ترمز 11درصد از خودروها به‌علت نقص فني ترمز مردود شده‌اند كه درصورت تعميم اين درصد به‌خودروهاي فاقد معاينه فني استان تهران در حدود 258هزار دستگاه خودرو با نقص فني ترمز درحال تردد هستند كه همه اينها مي‌توانند مولد يك تصادف و سانحه خطرناك شوند. در هفته‌هاي اخير با افزايش سفرهاي تابستاني و اعلام فرمانده پليس راهور ناجا درخصوص كنترل معاينه فني خودروها در جاده و اعمال قانون در مورد خودروهاي فاقد معاينه فني، مراجعه‌ها به مراكز افزايش چشمگيري داشت اما اين روند افزايشي ثابت نيست و شهروندان براي حفظ سلامت‌شان بايد خود را ملزم به معاينه فني مستمر خودرو بدانند.

معاينه فني تنها راه‌حل افزايش ايمني اتوبوس‌ها

معاينه فني يكي از موارد شناسايي وضعيت ايمني وسيله نقليه است. علاوه بر ضرورت معاينه براي خودروهاي تهراني، راه‌حل افزايش ايمني اتوبوس‌هاي برون‌شهري و كاهش حوادث اين اتوبوس‌ها نيز در انجام معاينه فني واقعي قبل از هر سفر است. در حال حاضر بيشتر معاينه فني‌ها در شهرهاي كوچك و برخي مراكز استان‌ها به‌صورت صوري صادر مي‌شود. در قانون نوبت معاينه فني هر 3‌ماه يا هر 6‌ماه يك‌بار تعيين شده كه اين موضوع نيز براي اتوبوس‌هاي برون‌شهري كه با جان مردم سر و كار دارند، بسيار مشكل‌ساز است اما چاره افزايش ايمني اتوبوس‌هاي برون‌شهري معاينه فني قبل از هر سفر است. از سويي در بيشتر پايانه‌هاي كشور كنترل وضعيت ايمني اتوبوس‌ها انجام نمي‌شود و فقط به ظاهر اتوبوس توجه مي‌شود درحالي‌كه كنترل ظاهري اتوبوس به هيچ وجه تأثيري در افزايش ايمني خودرو ندارد.

گامي براي كاهش آلودگي هوا

معاينه فني يكي از محورهاي فعاليت شهرداري براساس برنامه 5ساله دوم است. آنگونه كه در برنامه سال‌هاي 93تا 97شهرداري تهران تصريح شده، محوري‌ترين فعاليت شهرداري در بحث محيط‌زيست و كاهش آلودگي هواي شهر تهران معاينه فني خودروهاي پايتخت است. با توجه به اهميت موضوع معاينه فني در حفظ جان، مال و سلامت شهروندان، موضوع معاينه فني در جايگاه وي‍ژه‌اي قراردارد. با توجه به كيفي‌سازي‌ فعاليت‌هاي مراكز معاينه فني از لحاظ عملكرد، اين بخش از ساير شهرهاي كشور از لحاظ كيفي پيشي گرفته و در حال حاضر وزارت كشور تمايل دارد در اين حوزه از توانمندي‌هاي ستاد معاينه فني خودروهاي تهران الگوبرداري و از تجربيات اين ستاد استفاده كند.

کد خبر 268114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha