اما مشكلي كه همواره وجود داشته و دارد اين است كه فرايند تعريف شدهاي در مراكز درماني كشور براي پذيرش بيماران خارجي وجود ندارد. مشخص نيست چه بيماراني وارد كشور ميشوند؟ چه نوع خدمتي را ميگيرند؟ آيا از خدمت ارائه شده راضي هستند؟ آيا بانك اطلاعاتي دقيقي وجود دارد كه نشان دهد چه تعداد بيمار خارجي براي درمان به ايران مراجعه كردهاند؟
آيا اصلا سيستم نظارتي دقيقي براي پايش و ارزيابي خدمات درماني كه به بيماران خارجي در كشور ارائه ميشود، وجود دارد؟ چراكه به گفته كارشناسان اگر فرايند نظارت و ارزيابي دقيقي براي بيماران خارجي در كشور وجود نداشته باشد، پذيرش بيماران خارجي در كشور از يك فرصت به يك تهديد تبديل ميشود به اين دليل كه هم خدمترساني به بيماران داخل كشور را با مشكل روبهرو ميكند و هم ممكن است خدماتدهي مناسبي به بيماران خارجي انجام نشود و اين امر سبب خواهد شد كه وجهه بينالمللي ايران در زمينه ارائه خدمات پزشكي آسيب ببيند.
به گزارش همشهري، سفر براي درمان و بازيابي توان از مهمترين اهداف گردشگري سلامت است. كارشناسان ميگويند بازار گردشگري سلامت بهعنوان يكي از صنايع درآمدزا و رقابتي دردنيا از حوزههاي نوين گردشگري پيشرفته است به همين دليل رقابت ميان كشورهاي مختلف بهويژه كشورهاي در حال توسعه، براي جذب گردشگران سلامت آغازشده است. گردشگري سلامت اگر بهعنوان يك اولويت مهم درنظر گرفته شود، ايران ميتواند از خارج شدن ارز و نيروي انساني به ديگركشورها جلوگيري كند.
- ضرورت پايش و نظارت بر پذيرش بيماران خارجي
دكتر حسن راشكي، رئيس اداره گردشگري سلامت وزارت بهداشت در اين زمينه به همشهري گفت:با شروع بهكار دولت يازدهم و اهميت بحث گردشگري سلامت اداره گردشگري سلامت وزارت بهداشت تشكيل شد. هدف از اين اداره طراحي سيستمي است كه بتواند نظارت، ارزيابي و پيگيري فرايندهاي پذيرش بيماران خارجي در ايران را اصولي، قانونمند و منظم كند. براي اين مهم 3مولفه درنظر گرفته شده است. اول اينكه چه بيمارستان و مراكز درمانياي صلاحيت پذيرش بيماران خارجي را دارند؟ دوم اينكه چه شركتهايي صلاحيت اين مهم را دارند كه بيماران خارجي را به مراكز درماني ما معرفي كنند؟ و سوم بحث پايش، نظارت و ارزيابي است.
به گفته راشكي، براي سروسامان دادن به اين 3مولفه دپارتمان پذيرش بيماران بينالمللي در وزارت بهداشت طراحي و دستورالعمل آن آماده شده و به محض اينكه معاونت درمان اجازه اجراييشدن آنرا بدهد اين دپارتمان كار خود ر ا شروع خواهد كرد. با اجرايي شدن اين مهم تمام مراكز درماني كه داوطلب پذيرش بيماران خارجي باشند بايد اين دپارتمان را در مراكز درماني خود ايجاد كنند. با شروع بهكار اين دپارتمان فرايند پذيرش بيماران خارجي بهطور سازماندهي شده تعريف ميشود.
اقدام مهم ديگر طراحي سامانه ثبت بيماران خارجي در اداره گردشگري سلامت وزارت بهداشت است كه به گفته رئيس اداره گردشگري سلامت وزارت بهداشت با اين اقدام هر مركز درماني كه بخواهد پذيرش بيماران خارجي را در دپارتمان خودش انجام دهد بايد اطلاعات بيماران خارجي را در اين سامانه اطلاعات ثبت كند.
علاوه بر اين، شورايي نيز با عنوان شوراي برنامه راهبردي گردشگري سلامت تشكيل شد كه در اين شورا معاون درمان وزارت بهداشت، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، معاون كنسولي وزارت امورخارجه و رئيس سازمان نظام پزشكي كشور حضور دارند كه اين امر سبب خواهد شد براي پذيرش بيماران خارجي در كشور بين ارگانهاي اجرايي كشور همكاريهاي لازم صورت گيرد.
- لزوم قانونمند شدن توريسم سلامت
دكتر محمدرضا واعظ مهدوي عضو هيأت علمي دانشگاه شاهد و كارشناس سلامت هم معتقد است كه ارائه خدمات سلامت در قالب توريسم سلامت و جذب بيماران خارجي نبايد منجر به محروميت بيماران داخلي از خدمات سلامت مورد نياز خود شود. او به همشهري گفت: اينطور نباشد كه پزشكان شاغل در بخش دولتي در ساعات موظف اداري خود به بهانه خدمت و درمان بيماران خارجي و توريستهاي سلامت از ارائه خدمات به شهروندان دريغ كنند و يا بيمارستانها ظرفيتهايي كه از محل بودجه عمومي براي خدمت به شهروندان ايجاد كردهاند را در اختيار مهمانان خارجي قرار دهند.
به گفته واعظ مهدوي، ضابطهمندي و قانونمند شدن ارائه خدمات توريسم و سازماندهي ساختارها و نهادهاي ضروري براي ارائه اين خدمات از اهميت فوقالعادهاي برخوردار است؛ چنانچه توريستهاي خارجي بخواهند در پيچ و خم بوروكراتيك و نظام اداري پيچيده گرفتار شوند خدمات پزشكي سلامت براي آنان جاذبهاي نخواهد داشت.
در عين حال، چند روز قبل رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايعدستي هم اعلام كرد كه تا يك سال آينده تصميمات اساسي براي جذب گردشگري سلامت اتخاذ و گامهاي اساسي در اين زمينه برداشته ميشود.