تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: تماشای فرایند وضع حمل یک کژدم و محافظت او از نوزادانش واقعا هیجان‌انگیز است. چرا که این موجود شاهکار طبیعت است.

کژدم یا عقرب و یا دراز دم نام یکی از گونه‌های بندپایان رده عنکبوتیان است که دارای هشت پا و نیشی با زهر کشنده است. نیش عقرب در نوک دم آن قرار دارد. کژدم‌ها رنگ‌های مختلفی مثل زرد مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای، خاکستری و سیاه دارند و اندازه آنها بین 5.1 تا 18 سانتی‌متر مختلف است.

کژدم‌ها اغلب حشرات موذی را به دام می‌اندازند و از این نظر اهمیت دارند. آنها اغلب سوسک‌های سیاه و اگر بتوانند قورباغه‌ها را نیز شکار می‌کنند. طول عمر متوسط يك كژدم بسته به نوع آن حدود 4سال است، ولي نوع بزرگ‌تر آن ديده شده كه 25 تا 30 سال هم زندگي كردند.

كژدم‌ها شب‌ها به آرامی به فعالیت‌های زیستی خود می‌پردازند و بیشتر در آب و هوایی گرم فعال هستند.این جانوران دارای چنگال‌های خارداری هستند که در واقع قسمتی از دهان آنها محسوب می‌شود. آنها قادر هستند که ماده سمی خطرناکی از قسمت عقب بدنشان به طرف مهاجمین بپاشند.

حركت به سمت جاي امن

هر كدام جاي براي خود در پشت مادر اشغال مي‌كنند

يك محافظت خوب؛ نوزادان كژدم در جاي امن يعني در پشت مادر قرار دارند. و مادر با نيش خود از فرزندانش محافظت مي‌كند. اين عكس به نام زندگي جديد جايزه عكاسي را نصيب عكاس خود آنگو آرندت  Ingo Arndt كرده است.

نوزادان بعد از تولد به پشت مادر منتقل مي‌شوند

این موجود بیشتر در شب شکار می‌کند و پاهای بلند جلویی خود را برای پیدا کردن غذا به‌کار برده و پس از یافتن غذا آن را به‌وسیله چنگال‌هایش می‌گیرد. پس از غذا خوردن، ساعت‌ها خودرا تمیز مي‌كنند و به وسیله مایعی که از دهان ترشح می‌کنند، پاها و کلیسرهای خود به پاك مي‌كنند. كژدم‌ها در گرسنگی و تشنگی مقاومت زیادی دارند به طوری که می‌توانند ماه‌ها بدون آب و غذا زنده بمانند. کژدم‌ها اغلب در طول روز در زیر سنگ‌ها یا در سوراخ زمین پنهان می‌شود.

کژدم‌ها دو دشمن طبیعی دارند یکی از آنها یک نوع سار است و دیگری مگس. جالب تر اینکه کژدم‌ها تنها موجوداتی هستند که اشعه رادیو اکتیو تاثیری روي آنها ندارد. ضعیفترین عقرب‌ها ۴۰۰۰۰ راد (واحد اندازه گیری تشعشعات تولیدکننده یون جذب شونده) را تحمل می‌کنند این عدد در مورد انسان کمتر از تنها ۶۰۰ راد می‌باشد و بدین گونه حتی از انفجار اتمی هم جان سالم به‌در می‌برند.
كژدم‌ها تنها زندگي مي‌كنند و هنگام جفت‌گيري نر و ماده دمها را بهم پيچانده اقدام به جفت‌گيري مي‌كنند .اگر نر بموقع فرار نكند طعمه ماده مي‌شود. کژدم‌ها اغلب از نیمه تابستان تا نیمه پاییز زاد و ولد مي‌كنند و تعداد بچه‌ها بسته به نوع عقرب از 2 تا 105 عدد متغیر است. در برخی از كژدم‌ها، نوزادان از سر خارج می‌شوند و در برخی دیگر نوزادان از دم.

نوزادان پس از تولد خود را به سطح پشتی بدن مادر می‌رسانند و دست کم تا زمان نخستین پوست‌اندازی نوزادان بر پشت کژدم مادر جابجا می‌شوند. در این هنگام اغلب، به علت گرسنگی و نبود غذا عقرب مادر از چند نوزاد خود به عنوان غذا استفاده می‌کندو بالعکس بچه ها از مادرشان تغذیه مي‌كنند.

خون كژدم‌ها دارای هموسیانین است که به صورت مایعی روشن و حاوی مقدار زیادی مس است.و به علت وجود همين مس كه در مجاورت هوا اکسید می‌شود، رنگ خون به رنگ آبی یا سبز دیده می‌شود. خون عقرب‌ها سمی است به طوری که اگر آن را به یک موش تزریق کنند موجب مرگ می‌شود.

آﯾﺎ تا كنون كژدم ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺯﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﯾﺪﯾﺪ؟ تماشاي فرايند وضع حمل يك عقرب واقعا هيجان‌انگيز است. طول بارداري كژدم بسته به نوع آن چند ماه تا بيش از يك سال است. نوزادان بعد از تولد در پشت مادر جمع مي‌شوند. تا دوره پوست‌اندازي عقرب در همان جا مي‌مانند.
با شروع پوست‌اندازي كه حدود 5 روز طول مي‌كشد، همه نوزدان از پشت كژدم مادر پايين آمده و به دنبال زندگي خود مي‌روند. و  مادر با پوست نو مانند روز اول به زندگي ادامه مي‌دهد.
برگرفته از؛  ntnu ؛earthintransition