همشهری‌آنلاین - زهرا جورابلو: کتاب اوج؛ معرفی ۱+۳۸ چهره موفق و کارآفرین برتر ایران توسط محمد سلیمانی و از سوی انتشارات راه‌دان گردآوری و تالیف شده است.

سلیمانی با اشاره به اینکه تا پیش از این هیچ منبع بومی برای معرفی کارآفرینان کشور در دسترس نبود، اظهار داشت: در سال 87 که اواخر دوره‌ی تحصیلم بودم به دنبال کتاب و یا منبعی درباره الگوهای موفق کسب‌وکار به صورت بومی بودم تا بتوانم به عنوان الگوی کاری از تجربه های آنها استفاده کنم. اما متاسفانه هیچ نمونه‌ی ایرانی و بومی در بازار کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب نبود و تنها نمونه‌های خارجی در دسترس بودند. در نهایت تصمیم گرفتم خودم چنین کاری را انجام دهم و از تجربیات، شکستها و موفقیتهای افراد موفق کسب‌وکار درس بگیرم. به این ترتیب برای رسیدن به هدفم کارهای تحقیقاتی و پژوهشی با کارآفرینان و برندها انجام دادم، در نمایشگاه‌های مربوط شرکت ‌کردم و اطلاعات مربوط به سوابق تولیدی و موفقیتهای آنها را از سازمانها و وزارتخانه بدست آوردم.

وی گفت: یکی از معیارهای انتخاب این افراد مدت زمان حضور آنها در پنج زمینه‌ی صنعت، کشاورزی، دامداری، خدمات و آموزش بود که با همکاری و مشورت اساتید بیش از هزار نفر انتخاب شدند که با 200 نفر از آنها مکاتبه انجام دادیم، و 100 نفر از آنها با کاری که می‌خواستیم بکنیم، موافق بودند و از این بین با 50 نفر از آنها گفتگو کردیم و در نهایت شرح موفقیتها و تجربه‌های 38 تن از آنها چاپ شد.

سلیمانی افزود: هدف از انجام این کار این بود که اگر یک روز یک جوانی داستانی از این کتاب را خواند، جرقه‌ای در ذهنش بزند و کسب‌وکار خودش را راه بیندازد.چاپ سوم کتاب نشان می‌دهد که علاقه‌مندان بسیاری را به خو جلب کرده است. معمولا در رسانه‌ها بازیگران و فوتبالیستها الگو هستند. فراموش نکنیم که افراد موفق در حوزه کسب‌وکار هم می‌توانند الگوی جوانان باشند.

محمد سلیمانی با اشاره به این که نگارش و تنظیم کتاب حدود دو سال طول کشید، گفت: متن خیلی ساده و روان است تا همه از پیر و جوان بتوانند آن را بخوانند و درک کنند. مخاطبان این کتاب هم دانش‌اموزان دوره راهنمایی و دبیرستان هستند و هم افراد مسن در هر صنفی و با هر کاری. این کتاب اوایل سال 1391 منتشر شد و در عرض سه هفته چاپ اول آن تمام شد.

شایان ذکر است که کتاب اوج؛ معرفی 1+38 چهره موفق و کارآفرین برتر ایران تنها از طریق وبسایت اختصاصی کتاب به فروش می‌رسد و تا کنون در هیچ کتابفروشی عرضه نشده است. سلیمانی هدف از این کار را اینگونه بیان کرد: می‌خواستم کتاب با قیمت پایین‌تر و قیمتی نزدیک به قیمت چاپ به دست مخاطبان برسد و در دسترس دانشجویانی که قدرت خرید ندارند، قرار بگیرد. علاوه بر این می‌خواستم کتاب از طریق شیوه‌ای که امروزه در دنیا مرسوم است، یعنی فروش آنلاین، به فروش برسد و تجربه ای هم در این زمینه داشته باشم.

کتاب کارآفرینان برتر صنعت غذا و کترینگ تالیف دیگری از محمد سلیمانی است که در آن با 6 نفر از کارآفرینان مصاحبه شده و به معرفی کارآفرینان در این حوزه پرداخته است.

وی در پایان گفت: از سوی هیچ سازمانی برای چاپ و انتشار این کتاب حمایت نشدیم. با اینکه بودجه مربوط به چنین کارهای فرهنگی در دست بخشهای دولتی و سازمانهای مربوط است، اما هیچیک هیچ قدمی برنداشتند. مشکل جوان امروزی نداشتن امید و انگیزه است. عنوان کتاب 1+38 چهره موفق و کارآفرین برتر ایران است. جوانان می توانند با خواندن کتاب به این باور برسند که خودشان می‌توانند یکی از این کارآفرینان باشند، آن یک نفر خود خوانندگان کتاب هستند.