به گزارش ایسنا، ولی آذروش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در مراسم شب گردی خبرنگاران در رابطه با راهاندازی سامانه ملی معاینه فنی گفت: این موضوع نیازمند تصویب در مجلس است که اجرای این طرح اکنون از سوی وزارت کشور در حال پیگیری است. لایحهای که تحت عنوان لایحه کاهش آلودگی هوا به مجلس ارائه شده با رایزنیهای لازم با نمایندگان مجلس اکنون در حال انجام است و بحث ساماندهی مراکز معاینه فنی و لزوم انجام این کار یکی از محورهای کلیدی این لایحه است.
آذروش با تاکید بر این که هیچ منطقی در تصویب این قانون وجود ندارد، افزود: یکی از بهانههای نمایندگان مجلس در تغییر سن معاینه فنی خودروها از 2 به 5 سال شلوغ بودن این مراکز عنوان شده بود، در حالی که شلوغ شدن مراکز معاینه فنی در بین سالهای 86 تا 90 مقطعی بود و بیشتر در ایام پیک سفر این اتفاق میافتاد آن هم به این دلیل که شهروندان به جای مراجعه به مراکز معاینه فنی در طول سال به یک باره در مدت زمان کوتاهی مراجعه میکردند.
وی افزود: ازدحام مردم در مراکز معاینه فنی خودرو و استدلال مجلسیان، با مطرح شدن در کمیسیون عمران مجلس و دعوت از نمایندگان مدیریت شهری قابل مدیریت بود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با تاکید بر اصلاح قانون پنج ساله شدن سن معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: سلامت مردم ناشی از بحث کاهش آلایندگیهای زیست محیطی، زیست شهری سالم و ارتقای سطح ایمنی و سلامتی خودروها موضوعی است که اکنون باید مورد توجه نمایندگان مجلس و بطور کلی مسئولان قرار گیرد.
- سوخت خوب زمانی کاربرد دارد که در خودرو با کیفیت به مصرف برسد
آذروش 70درصد آلودگیهای زیست محیطی کلانشهرها را ناشی از خودروها دانست و افزود: انجام معاینه فنی خودرو 35 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر است. البته ارتقای کیفیت سوخت نیز در کشور در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است که در سالهای اخیر کیفیت سوخت در کشور در وضعیت مطلوبی نسبت به گذشته قرار دارد، اما باید به این مساله توجه داشت که سوخت خوب زمانی کاربرد دارد که در خودرو با کیفیت به مصرف برسد تا تولید گازهای سمی و کشنده نکند.
- 49 درصد آلودگی صوتی شهر تهران توسط موتورسیکلتها ایجاد میشود
به گفته وی، 24 درصد آلودگی هوا و 49 درصد آلودگی صوتی شهر تهران توسط موتورسیکلتها ایجاد میشود.
- عامل تاثیرگذار در بیتوجهی شهروندان به انجام معاینه فنی خودرو در تهران
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران تاکید کرد: اولین عامل تاثیرگذار در بیتوجهی شهروندان به انجام معاینه فنی خودرو در تهران به خلاءهای قانونی باز میگردد. تغییر قانون سن معاینه فنی خودروها از 2 به پنج سال آن هم توسط نمایندگان مجلس باعث شد تا کلانشهرها در مدیریت آلودگی هوا دچار مشکلات زیادی شوند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به بیکیفیت بودن خودروهای تولید داخل، گفت: کاتالیتسی که در خودروهای داخلی از سوی خودروسازان استفاده میشود، عمر کمی دارد، درحالیکه بر اساس استانداردهای جهانی، کاتالیست خودروهای باکیفیت نیز بعد از سه سال کار کردن باید تعویض شود.
- 2 میلیون و 700 هزار خودرو در تهران فاقد معاینه فنی
آذروش به تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در تهران 2 میلیون و 700 هزار خودرو در حال تردد هستند که اقدام به دریافت معاینه فنی خودرو نکردهاند.
وی در خصوص نظارت بر مراکز معاینه فنی خودروها در تهران اظهار کرد: در حال حاضر با برنامه ریزیهای مدیریت شهری تهران در سالهای اخیر 14 مرکز استاندارد تمام اتوماتیک معاینه فنی خودروهای شهر تهران در پهنههای شمالی، جنوبی، مرکزی، شرقی و غربی پایتخت راهاندازی شده است که هرکدام دارای 40 خط است که خدمات خود را برای خودروهای سواری ارائه میدهد.
وی افزود: دو مرکز با هشت خط برای اتوبوسهای بین شهری، برون شهری و وسایل نقلیه سنگین توسط مدیریت شهری تهران و 10 خط نیز برای معاینه فنی موتور سیکلتهای شهر تهران راهاندازی شده است.
آذروش با تاکید بر این که در 14 مرکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران امکان تخلف وجود ندارد، گفت: از زمانی که خودرویی وارد این مراکز میشود، تمامی خطوط واقع در این مراکز توسط دوربینهای مداربسته به صورت دقیق نظارت میشود و تمامی مراحل کنترل نیز به صورت مکانیزه و هوشمند انجام میشود، اگر ایرادی در بحث ظاهری خودروها مانند چراغ، رنگ بدنه و غیره وجود داشته باشد به صورت هوشمند و مکانیزه در چک لیستها عنوان میشود.
- نقص فنی خودروها، علت 15تا 20 درصد تصادفات شهری
وی با بیان ایکه 15تا 20 درصد تصادفات شهری ناشی از نقص فنی خودروها، به ویژه نقص ترمز و موتور است گفت: یکی از مسائل مهمی که در مراکز معاینه فنی خودروها به آن توجه میکنیم بحث میزان فرمان است اگر نقص فنی در موتور و ترمزها و فرمان خودروها وجود داشته باشد بدون هیچ اغماضی نشان داده می شود.
وی با بیان این که بیش از 2.5 میلیون موتور سیکلت در تهران تردد می کنند ، گفت: آلودگی ناشی از موتورسیکلتها 4 تا 10 برابر آلایندگی خودروهاست؛37 درصد تصادفات و 55 درصد مرگ و میر ناشی از تصادف، مربوط به موتورسیکلتها است.
- شرکتهای بیمهای، بیمه به شرط ارائه معاینه فنی را نمیپذیرند
آذروش در ادامه اظهار کرد: شرکتهای بیمه نمیپذیرند که بیمه خودرو را منوط به داشتن کارت معاینه فنی کنند علت آن هم از دست ندادن مشتریان است و بیشتر به دنبال منافع مالی هستند تا مصالح زیست محیطی. در حالی که این کار به نفع آنها است و منجر به کاهش تصادفات، هزینه خسارات بیمهای، مصرف سوخت و آلودگی هوا میشود.
وی ادامه داد: طبق آمار رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال گذشته تهرانیها تنها سه روز با هوای پاک و 362 روز هوای ناسالم را تجربه کردند. همچنین آمار رسمی وزارت بهداشت نیز در سال گذشته نشان میدهد که 3700 نفر در شهر تهران فوت شدهاند که علت فوت آنها مشکوک به تاثیرات هوای ناسالم بوده است.
به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، بین 10 تا 15 درصد از خودروهایی که به این مراکز مراجعه می کنند دارای نقص فنی در سیستم "ترمز" هستند.
- افزایش 25 درصدی ترافیک در نیمه دوم سال
آذروش با اشاره به افزایش ترافیک و تردد در نیمه دوم سال گفت: آمارها نشان میدهد که میزان ترافیک و ترددهای شهری در نیمه دوم سال 25 درصد افزایش یابد. زمانی این ترافیک میتواند روان باشد که خودروها معاینه فنی شده باشند، چرا که یک نقص کوچک در سیستم ترمز خودروها میتواند ایمنی مسافران، مردم و خودرو را تحت شعاع قراردهد.