همشهری آنلاین: رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از وجود ۱۴ میلیون کتاب در مخازن کتابخانه‌های مساجد سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ حجت الاسلام ارباب سلیمانی در همایش «کتاب، مسجد و محرم» در تالار ایوان شمس تهران با بیان اینکه کتاب، مسجد و محرم هر سه در یک جهت حرکت می‌کنند گفت: جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی امروز بر کسی پوشیده نیست و این از افتخارات اسلام است که از همان ابتدا امر به خواندن و نوشتن کرد.

وی قلم را راز دار بشریت و خزانه دار دانش و علوم دانست و افزود: پیروزی‌ها و شکست‌های بشریت در چرخش قلم ماندگار می‌شود و قلم و کتاب پل ارتباطی متفکران طول تاریخ است و باید به کتاب و قلم احترام بگذاریم.

ارباب سلیمانی قلم را سخنگوی عقل دانست و گفت: کسانی که می‌خواهند اندیشه‌های خود را به دیگران انتقال دهند باید از این ابزار بهره بگیرند و علامه طباطبایی از کسانی بود که از قلم بهره گرفت و آثار زیادی را تالیف و شخصیت‌های زیادی را تربیت کرد.

وی با تاریخی دانستن پیوند بین مسجد و کتاب افزود: باید کارکردهای مسجد مثل آموزش و پرورش را با تجهیز کتابخانه‌های مساجد فعال کنیم.

ارباب سلیمانی با اشاره به اینکه مهندسی فرهنگی کشور از اوایل دهه 70 برای فعال کردن این کارکرد مسجد، کانون‌های فرهنگی هنری را راه‌اندازی انداخت گفت: 10 هزار و 541 کتابخانه در مساجد داریم که سالانه 4 میلیارد تومان کتاب به آن‌ها ارسال می‌شود.

وی افزود: هم اکنون 5 هزار و 30 کتابخانه باز و 5 هزار و 511 کتابخانه مخزن دار با مشارکت 12 هزار نفر کتابدار افتخاری در مساجد فعال است.

ارباب سلیمانی گفت: در راستای حمایت از کتابخانه‌های مساجد نظام نامه کتابخانه‌ها تألیف و شناسنامه ‌آن‌ها نیز آماده و اطلاعات نیز آنلاین شده است.

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: همچنین نرم افزار کتابخانه‌های مساجد راه اندازی و بیمه کتابداران انجام و کتابخانه‌های دیجیتال نیز در 31 استان فعال شده است.

ارباب سلیمانی با تاکید بر ضرورت «خواندن خوب کتاب و کتاب خوب خواندن» گفت: باید برای سطوح مختلف سنی جامعه کتاب تهیه کنیم و بازار تولید، نشر و ترجمه نیز متناسب با نیاز جامعه فعالیت کند.