تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

همشهری آنلاین: کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه ۶۵ درصد سس سفید (مایونز) چربی است و مابقی از سرکه و تخم مرغ استفاده می‌شود، به هموطنان توصیه کرد در استفاده از انواع سس‌ها اعتدال را رعایت کنند.

مینو حاجیان، در گفت وگو با ایرنا افزود: انواع سس‌های سالاد بین 36 تا 56 درصد چربی دارند و مابقی مواد تشکیل دهنده آن از سرکه یا آبلیمو و نشاسته است که از این میان می‌توان به سس تارتار وسس خردل و سس فرانسوی اشاره کرد.

حاجیان به مصرف کنندگان این محصولات توصیه کرد: درحد اعتدال رو به پایین این محصولات را مصرف کنند و برای استفاده از چاشنی برای غذاهای خود از روغن زیتون، سرکه و آبلیمو و آب نارنج استفاده کنند.

کارشناس اداره سازمان غذا و دارو به افرادی که بی‌رویه از انواع سس استفاده می‌کنند هشدار داد: به دلیل اینکه در تهیه انواع سس‌ها از ادویه جات استفاده می‌شود و بسیار آلرژی‌زا هستند، افرادی که سرماخوردگی یا بیماری گوارشی دارند باید در مصرف این محصولات دقت لازم را داشته باشند چراکه استفاده بیش از حد انواع سس‌ها مضر و بیماری آنها را تشدید می‌کند.

حاجیان گفت: در صورتی که هموطنان با آگاهی و با توجه به رژیم غذایی و حساب شده این محصولات را مصرف کنند با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند.

وی همچنین گفت: بسیاری از تولیدکنندگان انواع سس‌ها از انواع نشاسته‌ها و روغن به عنوان قوام دهنده و حجم دهنده استفاده می‌کنند که همین امر موجب چاقی فرد می‌شود.

حاجیان در ادامه به طبقه‌بندی سس‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: سس سفید (مایونز) جزو سس‌های سرد محسوب می‌شود به این دلیل که فرآیند گرمایی ندارند و برای ماندگاری بیشتر مواد نگهدارنده به آنها اضافه می‌کنند ولی سس های قرمز که برپایه رب گوجه فرنگی‌اند و در ترکیباتشان سرکه، مواد افزودنی مثل ادویه و گلوکز استفاده می‌کنند جزو سس‌های گرم معرفی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سس‌های قرمز چون فرآیند پاستوریزاسیون دارند و برای تهیه انواع آن از فرایند گرمایشی استفاده می‌کنند نیازی به مواد نگهدارنده ندارند.

کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو حاجیان گفت: درهرحال سس گوجه فرنگی نسبت به سس‌های سفید درصد کالری پائین‌تر و ارزش غذایی بالاتری دارد و روغنی که در این محصولات استفاده می‌شود باید از نوع خالص و تصفیه شده باشد و پراکسیدش از یک درصد تجاوز نکند.

وی افزود: در بیشتر کشورهای پیشرفته به دلیل رعایت موازین بهداشتی برای تهیه سس سفید از مواد نگهدارند استفاده نمی‌کنند و صنعت ایران نیز باید تاجایی پیش رود که از نظر تکنولوژی محصولاتی را تولید کنند که فاقد مواد نگهدارند و بر پایه روغن زیتون باشد و این امر تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه هموطنان چنین تقاضایی را از تولید کنندگان داشته باشند.

حاجیان در ادامه به مردم توصیه کرد: هنگام خرید به اطلاعات درج شده برروی محصولات توجه جدی داشته باشند چون ضابطه برچسب گذاری اجباری است به طوری که درصد چربی، نمک، شکر و نگهدارنده برروی برچسب باید قابل مشاهده باشد به عنوان مثال تولیدکننده سس‌های سفید موظف است میزان نگهدارنده را بر روی محصول تولید خود درج کنند.