همشهری‌ آنلاین: رییس اداره تجهیزات فنی پلیس‌راه کشور گفت: تردد تانکرهای حامل مواد سوختی فاقد دستگاه GPS در تمام جاده‌های برون‌شهری کشور ممنوع است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ ایرج برندکام افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران از ابتدای سال 86 هیچ تانکر حامل مواد خطرناک نمی‌تواند بدون این که به دستگاه GPS مجهز باشد در جادههای کشور تردد کنند.

رییس اداره تجهیزات فنی پلیس‌راه کشور افزود: هیات وزیران تصویب کرد تانکرهای حامل مواد سوختی بدون GPS اجازه تردد بدون نصب GPS را ندارند این نشان می‌دهد که دولت هم قبول دارد GPS در کنترل ترددها مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع 21 هزار اتوبوس مسافربری درکشور تاکنون در حدود 18 هزار دستگاه با همکاری رانندگان و سازمان راهداری به دستگاه GPS مجهز شدند و تجهیز اتوبوس به GPS موجب شده تا علاوه بر کاهش سرعت اتوبوسها به سرعت مجاز اعلامی از شدت تصادفات آنها کاسته شود، به گونه‌ای که از زمان بهره‌گیری سیستم مراقبت کنترل الکترونیک GPS برای کنترل سرعت اتوبوس تاکنون در هیچ‌یک از تصادفاتی که اتوبوس یک طرف آن بوده راننده اتوبوس مقصر نبود.

برندکام با اشاره به نحوه عملکرد GPS گفت: قرار است طی دو سال آینده در کشورهای پیشرفته همراه با تاخوگراف دیجیتال از GPS برای کنترل سرعت خودروها بهره گرفته شود و برای اولین بار پلیس ایران از کشورهای دیگر پیشی گرفته و به شکل کارشناسی از GPS برای کنترل سرعت بهره برد و اثراتی که بهره‌برداری از GPS داشت مورد تایید کشورهای پیشرفته نیز قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در کشور سوئیس هم‌اکنون 90 هزار کامیون مجهز به GPS از نوعی که در کشور ما در حال بهره‌برداری است، هستند.