همشهری آنلاین: هرچند حاشیه‌های برگزاری کنسرت «کیتارو» در ایران با وجود گذشت دو ماه از آن تداوم یافته، مدیرکل دفتر موسیقی می‌گوید، نوازندگان ایرانی این اجرا دستمزد خود را در هفته جاری دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا،21 مهرماه «کیتارو» به تهران وارد شد تا چند شب در تالار وزارت کشور برای ایرانیان بنوازد. این نوازنده‌ی ژاپنی پس از چهار شب برگزاری کنسرت با همراهی نوازندگان ایرانی، تهران را ترک کرد اما نوازندگان ایرانی اکنون به رسانه‌ها اعلام می‌کنند که دستمزدشان را هنوز تسویه نکرده‌اند.

آن‌ها می‌گویند، طبق توافقی قرار بود، نوازندگانی که در این کنسرت کیتارو را همراهی کردند، در سه قسط دستمزد خود را دریافت کنند؛ ولی با وجود این‌که حدود دو ماه از برگزاری این کنسرت گذشته، اما هنوز خبری از پرداخت اقساط به‌شکل کامل نیست. هرچند مدیرکل دفتر موسیقی در تماس ایسنا وعده داده که بدهی یادشده با نوازندگان اوایل هفته جاری تسویه شود.

بردیا کیارس که به‌عنوان کنسرت‌مایستر، کیتارو را در این اجرا همراهی کرد، در این‌باره گفت: متأسفانه تالار وزارت کشور که میزبان این کنسرت بود، سازهایی مانند تیمپانی و پوپیترها را به‌دلیل همین بدهی، گرو نگه داشته است.

او که رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران را در سابقه دارد، با بیان این پرسش که 3-4 میلیارد تومان درآمد حاصل از این کنسرت کجا رفت، اظهار کرد: حالا که وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دادن مجوز کنسرت سخت‌گیری می‌کند، فیلم کنسرت‌ها را بازبینی می‌کند و این‌قدر دقیق است، ای کاش روی کار کنسرت‌گذاران نیز حساسیت داشته باشد؛ هر کسی نباید این‌گونه کارها را برعهده بگیرد که وقتی نوازنده به‌دنبال تسویه‌ حسابش است، توپ را به زمین یکدیگر پاس دهند.

این هنرمند درباره‌ی نحوه‌ی برگزاری این کنسرت نیز توضیح داد: شب اول، شرایط برای نوازندگان خوب نبود. شب دوم اجرا نیز در پی اعتراض نوازندگان، با پیگیری مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد با شرکتی قرارداد بسته شد تا رفتار با نوازندگان مناسب‌تر باشد.

این نوازنده‌ی ویلن بیان کرد: وقتی کیتارو برای کنسرت به تهران می‌آید و من روی صندلی کنسرت‌مایستر می‌نشینم، فکر آبروی کشور را می‌کنم تا نوازندگان خارجی پتانسیل نوازندگان ایران را ببینند. ما برای کشور زحمت می‌کشیم تا به جایی که حقمان است برسیم.

کیارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که پیش از برگزاری این کنسرت، جلساتی با برگزارکنندگان داشتم، اظهار کرد: من پیش از اجرا، سنگ‌هایم را واکندم و آن‌ها به من گفتند، هرچه شما بخواهید، شرایط همان‌طور پیش می‌رود. اما حالا نمی دانم نتیجه‌ی این فروش میلیاردی بلیت‌ها چه شد؟ به کجا برمی‌خورد اگر با نوازندگان این کنسرت هم تسویه‌حساب می‌کردند؟

نوازنده‌ی سابق ارکستر سمفونیک تهران اظهار کرد: متأسفانه برخی با دید بازاری با هنر برخورد می‌کنند. می‌آیند تا از هنر موسیقی پول درآورند. فکر می‌کنند موسیقی، کار ساخت‌وساز است. خیلی‌ها با همین روحیه‌ی بازاری در هنر سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود می‌برند و فقط قشر هنرمند آسیب می‌بیند. ضمن آن‌که در تبلیغات اولیه‌ی این کنسرت اعلام شده بود که کیتارو با ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه می‌رود. در حالی که این ارکستر مدت‌هاست، تعطیل است. برای ارکستر سمفونیک سال‌ها زحمت کشیده شده و نباید راحت از نام آن سوءاستفاده کرد.

در همین زمینه، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پیگیری‌های ایسنا، گفت: دوستان نوازنده درباره‌ی قسط‌های‌شان نگرانی نداشته باشند. اگر اعتراضی هم داشتند به دفتر موسیقی مراجعه کنند. ما در جلسات تمرین با نوازندگان توافق‌هایی داشتیم که کل مبلغ را به آن‌ها پرداخت می‌کنیم.

برچسب‌ها