تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: یکی از پرطرفدارترین و فراگیرترین گونه‌های هنرهفتم؛ فیلم تریلر (Thriller) است که در رده بنده ژانرهای سینمایی گاهی به عنوان یک گونه مستقل و در مواردی یک زیرگونه به حساب می‌آید.

تریلر Thriller  یا "مهیج" یک گونه‌ی فراگیر در ادبیات و سینما است که پیشینه طولانی دارد. در ژانر جنایی و گونه ترسناک و جاسوسی و همچنین در آثاری که در آن سوسپانس و تعلیق حرف اول و آخر داستان و ماجراست، فیلم را می‌توانیم تریلر بدانیم.

از این منظر برخی به همین لحاظ؛ تریلر را یک زیر ژانر در گونه‌های ترسناک و جنایی به حساب می‌آوردند. جدای از این در تریلر با یک ماجرای پرکشش طبق قواعد ژانر طرفیم. یعنی اکشن نیز در سطح ماجرا قابل جلوه‌گری است. تمام این انگاره‌ها و جمع آنها با یکدیگر گونه‌ی پرطرفدار ژانر تریلر را تشکیل داده و از سویی سبب استقبال مخاطبان را فراهم آورده است.

تریلر می تواند بسیار به سینمای داستانی و معمایی نزدیک شود. در تاریخ سینما بزرگانی نظیر اورسون ولز، جان هیوستون، استنلی کوبریک و بویژه آلفرد هیچکاک از سرآمدان ساخت اینگونه تریلرها برشمرده می‌شوند.

از حدود ۴ دهه پیش بخشی از سینمای معمایی که به درام روانشناسانه مشهور شده بود کمی تا قسمتی در ژانر تریلر و یا به گونه زیر ژانر "تریلر روانشناسانه" طبقه بندی شده است.

پس در یک "فیلم تریلر" در درجه اول تهییج و ماجرا حرف آخر فیلم است که در قالب تعلیق روایت می‌گردد. در این میان تریلر از داستانک‌های جنایی و معمایی نیز سود می‌برد.

استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، رومن پولانسکی، ویلیام فرید کین و سیدنی پولاک در ۲ دهه گذشته و در سالهای اخیر فیلم‌های کوئینتین تارانتینو، دیوید فینچر؛ برایان دی پالما و کریستوفر نولان به نوعی تریلرهای معمایی بسیار استاندارد در این ژانر محسوب شده‌اند.