در اين جلسه سید مجيد حسيني مديرعامل مؤسسهی نشر شهر با اشاره به اينكه مسألهی كتاب را بايد دوباره مورد بررسي قرار دهيم گفت: استراتژي جديد نمايشگاه ياد يار مهربان افزايش تقاضاي كتاب بين شهروندان تهراني است.
حسيني دربارهی زنجيرهی ارزش كتاب توضيح داد و گفت: اكنون از بين چهار حلقهی اصلي توليد، توزيع، ترويج و تقاضا، بايد كاري كنيم كتاب با افزايش تقاضا مواجه شود. چراكه در بحث توليد در ايران 60 هزار عنوان كتاب در سال منتشر ميشود. اين تعداد كتاب را 4500 ناشر فعال منتشر ميكنند، که از نظر توليد كتاب ایران را در رتبهی دهم دنيا قرار میدهد و با كشورهايي مثل ژاپن و فرانسه در زمينهی توليد كتاب برابري ميكنيم. اما با توجه به اينكه ميانگين تيراژ كتاب در ايران 700 نسخه است، اين موضوع نشان ميدهد مردم ما كتاب نميخوانند.
- توزيع هوشمندانه كتاب نداريم
مديرعامل مؤسسهی نشر شهر با بيان اينكه به ازاي هر سه ناشر يك فروشگاه كتاب وجود دارد گفت: اين آمار نشان ميدهد ما در بحث توزيع كتاب نيز مشكل داريم. حسيني تصریح کرد در اين موضوع تلاش كردهايم توزيع مويرگي كتاب را در سطح شهر تهران داشته باشيم و گفت: يكي از برنامههاي شهرداري تهران اختصاص 10درصد از فضاي فروشگاههاي شهروند به فروش كتاب است. وي با بيان اينكه فروشگاههاي شهروند 6درصد از خردهفروشي تهران را بر عهده دارند گفت: با اين كار ما تلاش ميكنيم دسترسي به كتاب را در همهی مناطق تهران افزايش دهيم. چرا كه اكنون در تهران تنها 100 كتابفروشي مناسب وجود دارد كه توزيع هوشمندانهاي نيست و نشان ميدهد امكانات توزيعي ما مبتني بر نیازهای مردم نيست و همهی مردم نميتوانند براي تهيهی كتاب به كتابفروشيهاي خیابان انقلاب مراجعه كنند.
- مردم چيزي را ميخرند كه برايشان سود داشته باشد
حسيني در يك مقايسه جالب تعداد لوازم آرايشي فروشيهاي تهران را 8900 باب اعلام كرد كه در مقايسه با 100 كتابفروشي تهران عدد بسيار بالايي است. وي دربارهی دلايل اين تفاوت گفت بالاي 50درصد لوازم آرايشي فروشيها مجوز ندارند و نيازي هم به گرفتن مجوز احساس نميكنند، چون تقاضاي اين كالا بين مردم وجود دارد. مديرعامل نشر شهر با بيان اينكه متأسفانه اين كالا براي مردم افزايش شأن و پرستيژ اجتماعي داشته است گفت: بايد كاري كنيم خواندن كتاب و خريد كتاب براي مردم شأن اجتماعي ایجاد کند، چراكه مردم تا زمانيكه كالايي برايشان سودي نداشته باشد آن را نميخرند.