همشهری آنلاین: محقق ایرانی موفق به تولید قرص گیاهی رازک با کارایی کاهش نشانه‌های زودرس یائسگی و رفع علایم آن شد.

به گزارش ايرنا، ویدا آغه میری با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش استروژن هنگام یائسگی، گفت: استفاده از قرص رازک در کاهش نشانه‌های زودرس یائسگی، زیردامنه‌های آن (تعداد گر گرفتگی) و نیز کاهش عوارض در زنان نزدیک به زمان یائسگی و زنان یائسه موثر است.

محقق ایرانی تولیدكننده قرص گیاهی رازک تصریح کرد: این قرص علاوه بر تاثیر بر عوارض شایع یائسگی (گر گرفتگی) همچنین سبب بهبود مسایل جنسی و خلق‌وخو در زنان یائسه می‌شود و در صورت مصرف طولانی مدت برای پوکی استخوان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از کمبود هورمون استروژن موثر است.

وی افزود: این دارو بر روی 120 نفر به صورت کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار گرفت و هیچ عارضه جانبی از این قرص مشاهده نشده است.

آغه میری بیان کرد: اکنون حدود 12 هزار قرص برای کارآزمایی بالینی به صورت صنعتی تولید شده اما این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

وی گفت: این دارو موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع، تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو شده و مقالات تحقیقات داخلی آن نیز تهیه و مورد پذیرش قرار گرفته است.

این محقق جوان با اشاره به اینکه در خصوص کاهش و بهبود مسائل یائسگی داروهایی وجود دارد، اما تولید قرص رازک برای اولین بار است که در دنیا ساخته می‌شود، گفت: این قرص نمونه مشابه خارجی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر نمونه‌های مشابه برای کاهش و رفع این مشکل وجود داشته باشد از گیاهایی مثل سویا و یا جینسینگ استفاده شده است.

محقق ایرانی تولیدكننده قرص گیاهی رازک افزود: این محصول به صورت قرص عرضه می‌شود و ميزان مصرفی این دارو نسبت به سایر داروها کم و فقط روزی یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آغه میری گفت: حداقل دوز مصرفی یک قرص 500 میلی گرمی و اثر بخشی این دارو بعد از گذشت یک هفته قابل مشاهده شده است.

این محقق جوان ایرانی بیان کرد: اکنون به دنبال تجاری‌سازی این محصول هستم و امیدوارم بتوانم از حمایت‌های مسوولان در زمینه تجاری‌سازی آن بهره‌مند شوم.