چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه زهرا جباری امیری: یائسگی بخش طبیعی از زندگی زنان و پایان همیشگی دوره‌های قاعد‌گی در یک زن است.

 این پیشامد در زنان مسن رخ می‌دهد، به  این دلیل که ساخت هورمون استروژن و پروژسترون در تخمدان‌های زن کاهش می‌یابد. این هورمون‌ها دوره‌های قاعد‌گی را در زنان تنظیم می کنند.

میانگین سن برای زنان در آخرین قاعد‌گی نزدیک 51 سال است.اما رخ‌دادن یائسگی هر زمانی بین 40 تا 59 سالگی طبیعی است.

زمان بروز یائسگی در میان اغلب زنان مشابه سن یائسگی مادرشان است.

 زنانی که با عمل جراحی هر دو تخمدان‌شان را بر می دارند، دچار به اصطلاح "یانسگی جراحی" می‌شوند. چنانچه رحم برداشته شود، اما تخمدان‌ها باقی گذاشته شوند، نیز قاعد‌گی نیز در زن متوقف خواهد شد، اما او دچار "یائسگی جراحی" نمی‌شود.

 اگر قاعد‌گی زودتر از حد معمول (پیش از 40 سالگی) متوقف شود، ممکن است پزشک آزمایش خون انجام دهد تا بررسی کند که آیا علت دیگری برای قطع قاعدگی وجود دارد یا نه.

یائسگی مرحله‌ی تدریجی است که می تواند در طی چند سال اتفاق بیفتد.

هنگامی زن واقعا یائسه محسوب می‌شود که برای 12 ماه قاعد‌گی نداشته باشد (در طی این دوره، اگر زن قصد بارداری نداشته باشد، باید شیوه‌های ضدبارداری را ادامه دهد).

علائم و نشانه‌های یائسگی

در جریان یائسگی در بعضی زنان فقط قاعد‌گی متوقف می شود، اما بیشتر زنان علائمی مانند موارد زیر را تجربه می‌کنند:


 تغییر در چرخه قاعد‌گی: این حالت یکی از اولین نشانه‌های یائسگی است. ممکن است برخی از قاعدگی‌های ماهانه رخ ندهد یا فاصله‌ میان دو قاعدگی کمتر شود.ممکن است حونریزی قاعدگی خفیف‌تر یا شدیدتر از حد معمول رخ دهد.
 
گر گرفتگی: گر گرفتگی از علائم رایج یائسگی است.در این حالت فرد از قفسه سینه تا سر به صورتی موج‌مانند احساس گرما می‌کند. ممکن است پوست فرد قرمز شود و عرق کند.

امکان دارد  درد معده یا سر گیجه و همچنین سر درد داشته باشید ،احساس می کنید ضربان قلب سریع و سخت شده است.
 
علائم دستگاه تناسلی خارجی: دردوره‌ی بعد از یائسگی، پوست دستگاه تناسلی خارجی نازک‌تر و مخاط واژن خشک‌‌تر می‌شود.

برای حل این مشکل می‌توان از نرم‌کننده‌های با پایه‌ آبی یا کرم‌های مرطوب‌کنننده استفاده کرد. همچنین می‌توانید با پزشک‌‌تان در مورد کرم‌های موضعی استروژن‌دار مشورت کنید.

مشکلات مجرای ادرار: زنان در حین و پس از یائسگی احتمال بیشتری دارد دچار عفونت مثانه شوند. اگر تکرر ادرار یا احساس فوریت برای تخلیه ادرار دارید یا زمانی که ادرار می‌کنید احساس سوزش دارید یا قادر به ادرار کردن نیستید بروز کرد، باید به دکتر مراجعه کرد.

 سر درد، عرق شبانه، به زحمت خوابیدن و خستگی و سایر علائم: به زحمت خوابیدن و احساس خستگی ممکن است سبب گر گرفتگی و عرق شبانه شما شود که مانع از استراحت و آسایش شما در شب می شود
 
افزایش وزن: بیشتر زنان یائسه افزایش وزن دارند. رژیم غذایی سالم و ورزش زیاد، چنانچه نباشد ، یک در روزهفته به شما در نگهداری وزن کمک خواهد کرد.
 
علائم عاطفی در یائسگی: بیشترزنان در یائسگی علائم عاطفی را تجربه کرده‌اند، این علائم ممکن است شامل غمگینی، اضطراب، نوسان خلق تغییر باشد. در بعضی زنان این  علائم می‌تواند خاص باشد. اگر مشکلات احساسی در خود پیدا کردید در مورد آن با پزشک خانوادگی صحبت کنید.
 
درمان جایگزینی هورمون چیست؟

هورمون‌درمانی جایگزین (HRT)  درمانی برای یائسگی است که  در آن هورمون‌های مصنوعی برای زن تجویز می‌شود.

 درHRT ممکن است تنها از استروژن یا از استروژن ترکیب شده با هورمون دیگر جنسی زنانه یعنی پروژستین استفاده ‌شود. در برخی زنان HRT می تواند علائمی مانند گر گرفتگی، و مشکلات دستگاه تناسلی خارجی و برخی مشکلات ادراری باشد. اما HRT برای هر زنی مفید نیست.

 اطلاعات جدید از تحقیقات اخیر حاکی از آن است که برای بسیاری از زنان خطرات استفاده از HRT ممکن است بیشتر از سودمندی‌های آن باشد. در این مورد باید با پزشک مشاوره کرد.

بله.داروهایی از قبیل کرم استروژن، داروهای ضد افسردگی با دوز کم، فرآوردهای سویا و برخی مکمل‌های گیاهی ممکن است به برطرف‌شدن برخی نشانه های یائسگی کمک کند.

familydoctor.org

کد خبر 67040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز