همشهری آنلاین: همراه با تداوم پدیده گرد و غبار در استان خوزستان و گسترش آن به سایر استان‌های غربی و جنوبی کشور، روسای پارک علم و فناوری و بنیاد ملی نخبگان استان خوزستان و دکتر برات قبادیان استاد مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه تربیت مدرس طی نامه‌ای به دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری، پیشنهاداتی به عنوان اقدامات آنی و راهبردی برای رفع این پدیده مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين، دكتر برات قباديان مشاور معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، دكتر بابک مختاری رییس پارک علم و فناوری خوزستان و دكتر علیرضا زراسوندی رییس بنیاد ملی نخبگان استان خوزستان در اين نامه متذكر شده‌اند: «این بحران که منشاء داخلی و خارجی دارد به یقین نتیجه سال‌ها بی‌توجهی به توسعه پایدار در ایران و کشورهای همسایه بوده است و در درازمدت با گسترش بیشتر به قسمت‌های غربی، جنوبی و مرکزی کشور، ایران را به بیابان تبدیل خواهد نمود. در کنار این پدیده، مردم با سونامی بیماری‌های تنفسی و انواع سرطان نیز روبرو خواهند شد».

اين استادان دانشگاه، پيشنهادات خود را در قالب اقدامات آني و اقدامات آتي به رئيس جمهور ارائه كرده‌اند كه در ادامه آمده است.

  • اقدامات آنی

1- تشکیل ستاد ویژه و دائمی در استان‌های درگیر به ریاست استاندار و دبیری یکی از متخصصان و اعطای اختیارات شورای تامین استان در حوزه مسایل مرتبط با این بحران به این ستاد.

2- دادن اختیار تام به استانداران مناطق درگیر بحران برای تصمیم‌گیری در شرایط اضطراری.

3- تقویت مرکز منطقه‌ای پژوهشی ریزگردها در دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان اصلی‌ترین بازوی کارشناسی و علمی حوزه اجرایی.

4- اطلاع‌رسانی علمی، دقیق و شفاف در مورد آثار و عواقب این بحران برای ساکنان مناطق درگیر بحران.

5- تثبیت کانون‌های داخلی با رهاسازی آب سدها و استفاده از سایر روش‌های تثبیت از جمله تثبیت بیولوژیک، شیمیایی و مالچ‌پاشی.

6- تامین بودجه لازم برای ایجاد کمربند سبز حاشیه شهرهای درگیر بحران.

7- تجهیز هلال احمر استان‌های درگیر بحران ریزگرد با اقلام بهداشتی مرتبط و توزیع ماسک‌های استاندارد و شیر رایگان در ایام بحرانی.

8- فراهم آوردن زیرساخت‌های قوی دولت و شهر الکترونیک و افزایش پهنای باند اینترنت برای کاهش حضور مردم در مکان‌های عمومی و اداری.

9- کمک ویژه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای تقویت زیرساخت‌های آموزش الکترونیک در راستای جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان استان‌های درگیر به واسطه تعطیلی‌های متعدد.

10- تقویت ايستگاه‌هاي پايش وضعيت جوي و نيز سيستم‌هاي پيش آگاهي هشدار دهنده مناطق درگیر بحران.

11- تقویت سیستم‌های ناوبری فرودگاه‌های مناطق درگیر بحران.

12- ترمیم حقوق ساکنین مناطق درگیر بحران با توجه به افزایش شدید هزینه‌های مرتبط با این بحران.

13- پرداخت خسارات ناشی از این پدیده به کشاورزان، صنعتگران و سایر اقشار، به ویژه مشاغل آزاد.

14- کاهش تعرفه آب و برق مناطق درگیر بحران.

15- تقویت زیرساخت‌های بیمارستانی ویژه برای بیماران تنفسی و بیماران خاص.

16- فراهم آوردن شرایط بهداشتی- درمانی رایگان یا با حداقل تعرفه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های با منشاء آلودگی هوا.

17- کنترل کانون‌های بحران و مراکز انتشار ریزگردها با استفاده از کاشت سریع گونه‌های گیاهی مقاوم به کم آبی و سریع‌الرشد که کاربردهای اقتصادی به منظور تولید سوخت‌های پاک بیولوژیک را نیزا دارا می‌باشند.

18- استفاده از تکنیک‌های استحصال آب و ایجاد ریز حوضه‌های جمع‌آوری و نگهداری آب و خاک در ارتفاعات.

19- مهار سیلاب‌های فصلی و استفاده از روش نفوذ عمقی و پخش سیلاب و کاشت گیاهان همیشه سبز مقاوم به خشکی و گیاهان مرتعی در کانون‌های شروع ریزگردها با کاربردهای دوگانه اقتصادی و حفظ پوشش خاک.

20- شناسایی سریع کانون‌های بالفعل و بالقوه شروع ریزگرد و مهار فوری حاشيه‌های آن از طریق مالچ‌پاشی و جنگل‌کاری مصنوعی توسط نیروهای مردمی بومی، نیروی مقاومت بسیج و سپاه و ارتش بصورت ضربتی.

  • اقدامات راهبردی

1- ایجاد پست معاونت ریاست جمهوری در امور بیابان‌زدایی برای نجات تمدن 7 هزار ساله ایران یا ایجاد پست قائم مقام معاون سازمان حفاظت محیط زیست در امور ریزگردها و بیابان‌زدایی و اعطای اختیارات کامل ریاست جهموری یا معاون رییس جمهور در این حوزه به این پست.

2- استقرار این معاونت یا قائم مقام در بحرانی‌ترین کانون بیابان‌زایی کشور.

3- تجدید نظر اساسی در همه پروژه‌های سدسازی و مدیریت منابع آب.

4- جلوگیری از اجرای پروژه‌های انتقال آب بین‌حوزه‌ای.

5- تجدید نظر اساسی در راهبردهای توسعه بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت.

6- افزایش حقابه تالاب‌ها و در اولویت قرار گرفتن این مساله نسبت به حقابه صنعتی.

7- بازنگری مطالعات زیست محیطی همه پروژه‌های کلان در حال اجرای کشور توسط گروه‌های پژوهشی دانشگاهی و سازمان‌های مردم نهاد پژوهشی زیست محیطی و همچنین واگذاری مطالعات زیست محیطی طرح‌های جدید به این گروه‌ها.

8- تشکیل کمیته بحران بیابان‌زایی و خشکسالی در شورای امنیت ملی.

9- تعیین ردیف بودجه سنواتی برای مهار ریزگردها و بیابان‌زدایی و توجه ویژه به این مساله در تدوین برنامه ششم توسعه.

10- رایزنی فعالانه با کشورهای عراق، عربستان سعودی و سوریه برای تثبیت کانون‌های فعال در این کشورها.