چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

روز گذشته چگونگی اجرای مصوبات هیأت دولت برای مهار پدیده ریزگردها در محل اداره کل هواشناسی خوزستان در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون وزیر نیرو، معاون وزیر کشور، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، رئیس سازمان هواشناسی، معاونان وزارت جهادکشاورزی و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بررسی شد.

جزئیات مصوبه دولت برای مهار ریزگردها

دراين نشست كه مسئولان محلي استان حضور داشتند، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست بر تعامل و هماهنگي بيشتر سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي براي مهار ريزگردها و كاهش آثار مخرب آن تأكيد كرد.

معصومه ابتكار با بيان اينكه مردم خوزستان در 3هفته گذشته بر اثر تشديد پديده گردوغبار، شرايط دشواري را پشت سر گذاشتند، بر اجراي دقيق مصوبات هيأت دولت در كنترل و مهار ريزگردها با منشا داخلي و پيش‌بيني دقيق هواشناسي به‌منظور ايجاد آمادگي بيشتر براي سلامت مردم تأكيد كرد.

  • استمداد از دانشگاه‌ها

رئيس سازمان محيط‌زيست روزگذشته با حضور در نخستين همايش ملي علوم و مهندسي محيط‌زيست در دانشگاه شهيد چمران اهواز، دليل اصلي بروز پديده گردوغبار در خوزستان را خشكسالي‌هاي اخير عنوان كرد و گفت: طي 10سال گذشته كانون‌هاي فرسايش بادي به ميزان 27درصد در كشور افزايش داشته و به بروز گردوغبار دامن زده‌اند. ابتكار در جمع دانشجويان افزود: تغييرات اقليم مسئله‌اي است كه بايد ابتدا با رويكرد علمي و به دور از غوغاسالاري و مسائلي كه بخواهند نگراني شديد در مردم ايجاد كنند، بررسي و مطرح شود تا راه‌حل‌هاي علمي به نتيجه منتهي شود و بتوانيم مردم را در مقابل آسيب‌ها حفاظت كنيم. ابتكار با اشاره به مصوبه روزيكشنبه گذشته هيأت دولت در زمينه مقابله با پديده ريزگردها گفت: پس از نشست‌هاي متعدد كارشناسي، تأمين امكانات براي انجام واكنش سريع با قابليت پيش‌بيني، هشدار به مردم و تجهيز مراكز درماني، تجهيز اماكن به سيستم‌هاي تهويه، پيش‌بيني تسهيلات ويژه در بحث حمل ونقل و ساير موارد به تصويب دولت رسيد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در تشريح اقداماتي كه براي مقابله با ريزگردها در دستور كار قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: پس از مرحله واكنش سريع كه در برنامه كوتاه‌مدت تعريف مي‌شود، اقدامات ميان‌مدت قرار دارد كه در اين زمينه اعتباراتي به‌منظور مقابله با اين پديده پيش‌بيني شده است و از آنجا كه دانشگاه‌هاي محلي، طبيعت منطقه و درد مردم را به‌خوبي مي‌شناسند، نظر كارشناسي را به اين دانشگاه‌ها واگذار كنيم. همچنين در مطالعات بلندمدت با تدوين يك برنامه مناسب بايد به مقابله با اين پديده پرداخته شود. به‌گفته ابتكار علاوه بر استان خوزستان، استان‌هايي چون سيستان و بلوچستان، ايلام و لرستان نيز برخي با منشأ منطقه‌اي و برخي با منشأ داخلي با اين پديده درگير هستند. ابتكار در اين همايش گفت كه هيچ مسئولي نمي‌تواند بگويد اين معضلات را يك ماهه حل مي‌كند. اگر عراق موضوع را حل كند، تكليف كانون‌هاي بحران ريزگرد در ساير كشورها ازجمله مرزهاي سوريه، اردن و صحراي آفريقا چه مي‌شود؟

  • مسئله گردوغبار در خوزستان نبايد سياسي شود

امام جمعه موقت اهواز با بيان اينكه مشكل گردوغبار در خوزستان نبايد سياسي شود، گفت: در اين زمينه نبايد هيچ‌گونه توهين و حمله‌اي به دولت شود.

حجت‌الاسلام سيدابوالحسن حسن‌زاده در نخستين همايش ملي علوم و مهندسي محيط‌زيست در دانشگاه شهيد چمران اهواز افزود: مسئله گرد و غبارها نبايد موجب اختلاف بين دولت و مجلس شود زيرا اين اختلاف بيشترين آسيب را به مردم مي‌رساند.وي اظهار كرد: در مسئله گرد و غبار، بايد با مردم صداقت داشت و به صراحت اعلام شود كه منشأ اصلي اين ريزگردها داخلي و يا خارجي است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: با توجه به اينكه درآمد اصلي وزارت نفت از خوزستان است بايد اين وزارتخانه توجهي خاص به اين استان داشته باشد.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده افزود: يكي از راه‌هاي ارائه شده در راستاي جبران خسارات به مردم، كاهش ماليات و عوارض است كه اين مسئله نبايد در ارائه خدمات به مردم خللي وارد كند. وي گفت: گردوغبار اخير بي‌شك در افت تحصيل دانش‌آموزان به‌دليل تعطيلي مكرر مدارس، كاهش سرمايه‌گذاري در استان، افزايش مهاجرت نخبگان و افراد متخصص، كاهش توليدات كشاورزي، دامداري و صنعتي مؤثر خواهد بود. امام جمعه موقت اهواز خاطر نشان كرد: دادن ماسك و شير به مردم در زمان وقوع پديده گرد و غبار مسكني موقتي است و بايد به‌دنبال راهكارهايي براي حل هميشگي اين مشكل بود. حسن‌زاده در پايان گفت: اميدواريم تصميمات هيأت دولت موجب كاهش گردوغبار و تأثير اين پديده در زندگي مردم خوزستان شود.

  • درخواست استاندار خوزستان از وزارت نفت و نيرو براي مهار ريزگردها

استاندار خوزستان با بيان اينكه مردم خوزستان صدمات و لطمات زيادي از ناحيه گردوغبار و آلودگي هوا متحمل شدند، گفت: امكانات سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مربوطه براي كاهش آثار پديده ريزگردها در خوزستان بايد بسيج شود و در اين ارتباط موظف هستيم به وظيفه ملي تأمين سلامت مردم عمل كنيم. عبدالحسن مقتدايي از وزارت نفت خواست به وظايف خود در جبران خسارات زيست‌محيطي به تالاب هورالعظيم عمل كند و وزارت نيرو نيز در تأمين حقابه تالاب‌هاي شادگان و هورالعظيم كمك كند.

کد خبر 287515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha