همشهری آنلاین: مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: محیط‌های تالابی که به بیابان تبدیل شده‌اند، مناسب‌ترین مکان برای تولید ریزگردها هستند و این سازمان بسته پیشنهادی مهار ریزگردها را در برنامه خود دارد.

به گزارش ایرنا، راضیه لک در سی و سومین گردهمایی علوم زمین در محل سازمان مزبور، اظهار داشت: بسته پیشنهادی مهار ریزگردها به بررسی روند تهیه نقشه‌های اولویت مهار ریزگرد با نمونه‌برداری رسوب در شبکه فشرده کانون‌های تولید ریزگرد در کشور پرداخت.

وی افزود: موضوع ریزگرد را سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از 6 سال قبل مورد مطالعه قرار داد و در حقیقت زمین‌شناسان به خوبی می‌دانند که ریزگردها در چه شرایطی ایجاد می‌شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین خاطر نشان ساخت: ریزگردها در زمین‌های با شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص، رطوبت نامناسب و زمین ریخت‌شناختی ویژه به وجود می‌آیند که همه این موارد تخصص‌های مختلف علوم زمین از قبیل رسوب‌شناسی، ژئومورفولوژی، هیدروژئولوژی، زمین ساخت، محیط‌های رسوبی دیرینه، کانی‌شناسی به ویژه کانی‌شناسی رس‌ها و غیره را نیاز دارد.

وی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طی سال‌های گذشته در همه کانون‌های تولید ریزگرد از جمله پلایای جازموریان، دریاچه هامون و هلمند، نوار جنوبی کشور، مکران، سواحل خلیج فارس، جلگه خوزستان، کویر ایران و دریاچه‌های خشک شده از جمله مهارلو، بختگان و طشک نمونه‌برداری انجام داد و بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی رسوبات، نقشه‌های اولویت مهار ریزگرد منطقه را تهیه کرد.

به گفته این مقام مسئول، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارند که بر اساس نقشه مهار ریزگرد از یک نقطه در کشور شروع و ادامه مطالعات در کشور عراق انجام شود.

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای هفته گذشته بین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر محیط زیست عراق، بر اساس طرح پیشنهادی سازمان زمین‌شناسی ایران به امضا رسید.

مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان یاد شده، گفت: فعالیت‌های مربوط به شناسایی مناطق اولویت‌دار در عراق آغاز شده و این بسته پیشنهادی در این کشور به مرحله اجرایی رسیده و تیم کارشناسی در اسفند ماه از عراق به ایران خواهند آمد.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در این گردهمایی، پیشنهاد داد: دانشجویان مرتبط با علوم زمین، پایان‌نامه‌های کاربردی مرتبط با مسائلی که کشور را درگیر کرده، به مسئولان ارائه کنند.

لک یادآور شد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور سال‌ها پیش درباره دریاچه ارومیه مطالعه و توصیه‌های لازم را ارایه داد، چنانچه هشدارهای این سازمان مورد توجه جدی قرار می‌گرفت، طی چهار سال گذشته با یک مدیریت درست در منابع آب و کشاورزی قادر به نجات دریاچه ارومیه بودیم.

سی و سومین گردهمایی علوم زمین که سوم اسفند ماه از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برپا شده تا پنجم اسفند با 32 رویکرد تخصصی کار خود را دنبال می‌کند.

قرار است در مدت برگزاری این گردهمایی 143 مقاله در قالب سخنرانی و 533 مقاله به شکل پوستر ارایه شود. همچنین نشست‌های نقش متخصصان جوان علوم زمین، ارتباط صنعت و دانشگاه، یونسکو، انجمن‌های کواترنری، ژئومکانیک نفت و زمین ساخت و زمین‌شناسی ساختاری به شکل جنبی پیش‌بینی شده است.

همچنین روز ششم اسفند ماه در سنندج قرار است نشست رویکرد اکتشاف عناصر فلزی با نگرش بر طلا برگزار شود.