تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۸

ماهور نبوی نژاد: اولین ترجمه فارسی از کتاب هری‌پاتر 7 در این هفته وارد بازار کتاب ایران شد.

نخستین ترجمه جلد هفتم مجموعه کتاب هری‌پاتر نوشته جی کی رولینگ با ترجمه محمد نورالهی توسط نشر بهنام منتشر شده است.

 این ترجمه یک ماه پس از انتشار اصل اثر منتشر شده و طبق اصول یک ماه زمان کمی برای  ترجمه رمان 800 صفحه‌ای است اما مدیر این انتشارات فروش خوبی را برای این کتاب پیش‌بینی کرده که چندان دور از ذهن نیست و همه تشنگان هری‌پاتر منتظر رسیدن سایر ترجمه‌ها باقی نمی‌مانند.

همزمان با اولین ترجمه فارسی هری‌پاتر، پلو خورش هوشنگ مرادی کرمانی هم رسید. مجموعه داستان پلو خورش شامل 21 داستان کوتاه، داستان‌هایی را همچون: دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، دوربین شکاری، زیر نور شمع، بهار، لالایی، گل، باتوم، چهارراه، هنرمند، آواز همسایه، نی‌لبک، پاهای مرغ و تخم مرغ در بر می‌گیرد.

اگر جی. کی رولینگ به ناگهان با انتشار هری‌پاتر به شهرت بی نظیری در عرصه جهانی دست یافت، همکار ایرانی او در حوزه کودک و نوجوان سال‌هاست که از اعتبار و شهرت جهانی برخوردارست. ترجمه‌ تعدادی از کتاب‌های مرادی کرمانی نیز پیش از این در: اتریش، اسپانیا، آلمان، هلند، فرانسه، کره‌ جنوبی، آمریکا و استرالیا منتشر شده‌اند. ترجمه‌ فرانسوی «مهمان مامان» هم منتشر خواهد شد.

اگر تا امروز رمان بلندیهای بادگیر را نخوانده‌اید، در نزدیک‌ترین کتابفروشی به سراغش بروید چون در یک نظر سنجی به عنوان محبوب‌ترین رمان عاشقانه بریتانیا شناخته شده است. در نظر سنجی که اخیراً توسط شبکه تلویزیونی «یوکی تی‌وی دراما» از بیش از 2 هزار نفر انجام شده، رمان «بلندی‌های بادگیر» نوشته «امیلی برونته» عنوان محبوب‌ترین رمان عاشقانه و رمانتیک بریتانیا را از آن خود کرد. در ادامه این فهرست هم آثاری چون «غرور و تعصب» نوشته «جین آستین»، «رومئو و ژولیت» نوشته «شکسپیر»، «جین ایر» نوشته «شارلوت برونته» و «بر باد رفته» نوشته «مارگارت میچل» قرار دارند.

از سوی دیگر درآمریکای لاتین، رمان صد سال تنهایی هنوز در صدر پرفروشترین‌هاست.
بر اساس آمار مرکز مطالعات و پژوهش‌های کتاب نیکاراگوئه که مقر آن در «آسنسیون» پایتخت نیکاراگوئه است، کتاب صد سال تنهایی همچنان مورد علاقه خوانندگان آمریکای لاتین است و جزو ده کتاب برتر این منطقه محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش رمان صد سال تنهایی  در صدر کتاب‌های پرفروش کشورهای ونزوئلا، اروگوئه، مکزیک، شیلی، آرژانتین و کلمبیا قرار دارد به گونه‌ای که از سال جاری میلادی تا کنون نسخه اسپانیایی این کتاب بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته است.
مهم ترین خبر در جهان غرب هم برپایی نمایشگاه کتاب ادینبورگ به‌عنوان بزرگ‌ترین جشنواره‌ ادبی جهان است.

نمایشگاه امسال کتاب ادینبورگ با حضور 650 نویسنده، بزرگ‌ترین نمایشگاه در تاریخ 23 سال برگزاری آن است. بیش از 40 کشور جهان در این رویداد ادبی شرکت کرده‌اند و حداقل 200 نویسنده‌ اسکاتلندی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

در جریان این نمایشگاه 16روزه، مصاحبه‌هایی از راه دور با نویسندگان نام‌داری چون «نورمن میلر» آمریکایی و «آلیس مونرو» کانادایی انجام می‌شود. مراسم کتاب‌خوانی با حضور «یان مارتل» - برنده‌ جایزه‌ بوکر و نویسنده‌ کتاب «زندگی پی» - «یان مک ایوان» - نویسنده‌ مشهور نامزد جایزه‌ امسال بوکر - و «یان دانکین» - نویسنده‌ اسکاتلندی داستان‌های جنایی – از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.