تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹

گروه بین‌الملل: پارلمان ترکیه در حالی برای برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری تشکیل جلسه می‌دهد که بعید است که در این دور هم مشکل تعیین رئیس‌جمهور جدید ترکیه که به معضلی سیاسی در این کشور تبدیل شده، برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه 550 قانونگذار منتخب جدید ترکیه امروز قرار است از میان عبدالله گل، کاندیدای حزب عدالت و توسعه و صباح الدین کاکماکوغلو، کاندیدای حزب جنبش ملی گرای ترکیه یکی را به عنوان رئیس جمهور جدید بر‌گزینند.

هر دو کاندیدا از استان کایسیری، مقر محافظه‌کاران هستند. اگرچه ریاست‌جمهوری در ترکیه پستی کاملا تشریفاتی است اما رئیس‌جمهور مقامات برجسته‌ دولتی از جمله اعضای دادگاه‌ قانون اساسی را منصوب می‌کند و بدون تأیید او هیچ قانونی لازم‌الاجرا نمی‌شود.

بعید است گل در دور اول و دوم انتخابات پیروز شود چرا که حزب عدالت و توسعه نمی‌تواند در این دو دور دو سوم آراء مورد نیاز یا 367 رأی پارلمانی را به دست آورد.

دور سوم این انتخابات 28 اوت (6 شهریور) برگزار می‌شود، زمانی‌ که تنها به اکثریت 276 رأی برای انتخاب رئیس جمهور نیاز است او در دور آخر با تکیه بر 340 کرسی اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان جدید ترکیه می‌تواند پیروز میدان با‌شد.

حمایت صاحبان صنایع از گل

گل اگرچه مغضوب ارتش و سکولارهای ترکیه است اما او توانسته صاحبان صنایع بزرگ را با خود همراه سازد.

ارزوهان دوگان، رئیس اتحادیه تجار و صنعتگران ترکیه پس از دیدار با گل اعلام کرد گل نامزد مورد حمایت صاحبان صنایع و بازرگانان ترکیه است.

پیروزی حزب حاکم در انتخابات و حمایت اقشار مختلف از گل به این معنا نیست که او این بار با مخالفت سکولارها و نظامیان با راهیابی او به کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه روبه رو نخواهد شد.

برچسب‌ها