تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

فاطمه علیزاده: شاید شما هم ایده‌های زیادی برای تغییر چیدمان خانه‌تان دارید و می‌خواهید فضای خانه را به یک محیط نشاط‌آور تبدیل کنید اما با چند ضرب و تقسیم درباره میزان هزینه آن، بی‌خیال هر تغییر چیدمانی شده‌اید.

يكي از بهترين و نوين‌ترين روش‌هاي چيدمان استفاده از گل و گياه در خانه است؛ شيوه‌اي كه خرج چنداني روي دست‌تان نمي‌گذارد. ما چند پيشنهاد ويژه براي آوردن بهار به خانه و نگه‌داشتن آن در فصل‌هاي بعدتر داريم. نگاه كردن به گياهان انرژي و سرزندگي فراواني براي اعضاي خانواده به‌همراه مي‌آورد. يك بخش از خانه‌تان را به يك باغچه كوچك تبديل كنيد و باور داشته باشيد كه اين تغيير، ارزش‌اش را دارد. هواي اطراف ما پر است از مواد شيميايي آلوده كه باعث تحريك دستگاه تنفسي و گاهي سردرد‌هاي بي‌دليل مي‌شود. اما برگ‌هاي سبز گلدان‌ها در نقش يك پادزهر عمل مي‌كند. آنها پيوند شيميايي بين مواد شيميايي را مي‌شكنند و از آن تغذيه مي‌كنند و در اين حالت بسياري از اين تركيبات از بين مي‌روند. گياهاني با برگ‌هاي پهن، هميشه بهترين گزينه‌ها هستند كه هم اكسيژن فراواني به خانه‌تان مي‌دهند و هم نشاط و شادابي را در خانه‌تان پخش مي‌كنند. اگر علاقه‌اي به ساخت مجموعه‌اي از گلدان‌ها در خانه‌تان نداريد، لااقل براي سلامتي خودتان هم كه شده، يك گلدان براي خانه‌تان بخريد. گاهي بد نيست مسئوليت مراقبت از آن گلدان را هم به يكي از كودكانتان بسپاريد و از او بخواهيد تا مسئول آن گلدان باشد!

بهترين فضايي كه در خانه‌تان وجود دارد را انتخاب كنيد؛ جايي كه نور خوبي دارد و گل‌ها در آنجا سالم و سرحال مي‌مانند. اگر آنها را در كنار پنجره قرار داديد، در طول روز پرده را كنار بزنيد و گاهي پنجره را باز كنيد يا حتي از يك پنكه استفاده كنيد تا جريان هواي ملايمي ايجاد كنيد. اگر گياه گل‌داري را به خانه آورديد، آن را با تمام خاك اطراف ريشه به گلدان ديگر يا باغچه منتقل كنيد. كمي سنگريزه جمع كنيد و آن را در زيرگلداني‌تان بريزيد. هميشه مقداري از آبي كه به گلدان مي‌دهيد، روي سنگريزه‌ها باقي مي‌ماند و رطوبت لازم را براي پرپشت شدن گلدان ايجاد مي‌كند. اما حواستان باشد آنقدر به گلدان آب ندهيد كه تجمع آب ميان سنگريزه‌ها باعث پوسيدگي ريشه شود.

در آب دادن به گلدان زياده‌روي نكنيد و فقط زماني گل‌ها را آب بدهيد كه احساس مي‌كنيد خاك گلدان خشك شده است. آب زياد باعث نابود شدن گل‌هاي آپارتماني مي‌شود. يادتان باشد كه گياهان هم نياز به نظافت دارند. هرچند وقت يك‌بار برگ‌ها را با اسپري آب نمناك كنيد و با يك دستمال نخي مرطوب خاك‌هاي روي برگ‌ها را دستمال بكشيد تا آنها هم بهتر بتوانند تنفس كنند. براي تغذيه بهتر گل‌ها بايد با شيوه‌هاي درست و در زمان مناسب به آنها كود داد و براي گل‌ها و گياهان آپارتماني بهترين شيوه، استفاده از كودهاي مايع است كه در اين مورد، بايد به نوع گل و دستورالعمل براي بهترين زمان كود دادن توجه كنيد.