تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۱

گروه بین‌الملل: نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه در رویکردی که در تناقض کامل با سیاست‌های ژاک شیراک،‌ سلف وی قرار دارد، در نشست فوق‌العاده هیئت وزیران فرانسه بر حضور نیروهای این کشور در عراق تأکید کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی ال.ث.یی فرانسه لوران ووکز، سخنگوی دولت فرانسه گفت: رئیس جمهوری فرانسه در این نشست از سفر برنار کوشنر، وزیر خارجه به عراق قدردانی کرده و اعلام کرد فرانسه باید در عراق حضور داشته باشد.

سارکوزی سفر کوشنر به عراق را سفری سخت اما قابل توجه ارزیابی کرده است. وی همچنین تاکید کرد فرانسه نه تنها در عراق بلکه در دیگر کشورهای عربی نیز باید حضور داشته باشد.

وی از برخی سیاستمداران فرانسوی که از سفر کوشنر به عراق و تغییر سیاست خارجی فرانسه در قبال عراق انتقاد کرده‌اند، خرده گرفت و اظهار داشت نباید به بهانه اینکه فرانسه موافق حمله به عراق نبوده همچنان در این کشور حضور نداشته باشد.

کوشنر هفته گذشته به‌دعوت نوری مالکی، نخست وزیر عراق به این کشور سفرکرد. این نخستین سفر یک مقام عالی رتبه فرانسوی به عراق پس از حمله آمریکا به این کشور در سال  ۲۰۰۳میلادی است.

دولت سابق فرانسه با حمله آمریکا به عراق بشدت مخالفت کرده بود. سفر کوشنر به عراق که پس از دیدار سارکوزی با جورج بوش، همتای آمریکایی‌ وی در ایالات‌متحده صورت گرفت با انتقاد برخی سیاستمداران فرانسوی مواجه شد.

ژان پیرشونمانف وزیر کشور اسبق فرانسه در اظهاراتی تاکید کرد سفر کوشنر به عراق ضعف فرانسه را در پی داشته و دستمایه‌ سیاسی این کشور در مخالفت با حمله آمریکا به عراق را بی‌معنا کرده ‌است.