به نوشته كانسيومر رپورتز در این هشدار جدید که از ماه اوت (شهريور) بر روی بستههای چراغهای ال ای دی ساخت شرکت لایتینگ ساینس قرار داده خواهد شد، میآید: «قرارگیری ر معرض برخی چراغهای برق باعث اثرات بیولوژیک میشود که برخی از آنها بالقوه مختلکننده هستند. جزئیات بیشتر و اطلاعات محافظتی دراینباره را میتوانید در سایت www.healthimpactoflight.com ببینید. اما این هشدار اندکی مبهم و ترسناک چه فایدهای خواهد داشت؟
ازلحاظ تاریخی، تقریباً بهمحض اینکه نخستین چراغهای برق به بازار آمدند، پزشکان، دانشمندان و جامعهشناسان درباره تأثیرات آنها بر بیولوژی انسان اظهار نگرانی کردند.
کارشناسان پزشکی میگویند بررسیها نشان دادهاند که قرارگیری در معرض نور در شب بهطور آشکاری با افزایش خطر انتشار سرطان پستان، چاقی، دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی-عروی همراه است، اما پژوهشهای بیشتری لازم است تا مشخص شود این افزایش خطر در چه حدی است و آیا قابلتوجه است یا نه.
اما چرا تأکید بر روی چراغهای آل ای دی قرار دادهشده است؟ الایدیها نسبت به چراغهای سیافال (CFL) - لامپهای فلورسنت فشرده- نور آبی بیشتری از خود ساطع میکنند و لامپهای احتراقی تقریباً نور آبی ساطع نمیکنند. و درحالیکه تابش نور میتواند آزادی ملاتونین در بدن را مهار کند، و این هورمون در تسهیل خواب نقش دارد، پژوهشها نشان داده است که چشم انسان بهطور خاص به بخش آبی طیف نور حساس است (نور آبی به میزان بالایی از اغلب وسایل الکترونیکی ضروری امروزی برای مثال صفحههای نمایش الکترونیکی ساطع میشود).
فرد ماکسیک، بنیانگذار و رئیس بخش تکنولوژی شرکت لایتینگ ساینس میگوید برعکس لامپهای رشتهای قدیمی، الایدیها و سیافالها با اثر گذاشتن بر ریتم شبانهروزی بدن، اثرات نور بر سلامت انسان را بهشدت دگرگون کردهاند. او معتقد است که این اثرات میتوانند مفید باشند، برای مثال افزایش هشیاری یا تحریک کردن آزادی هورمونهای طبیعی خواب. اما به گفته او شواهد فزایندهای وجود دارد که نور مصنوعی میتواند اثرات بیولوژیک منفی هم داشته باشد.
دکتر لوئیس دبلیو سالیوان مشاور بهداشتی این شرکت، میگوید: «حقیقت این است که نوع نامناسب نور میتواند الگوهای خواب را مختل کند. به نظر من این برچسب هشدار اطلاعات جالبی را به مردم میدهد، بنابراین بهخصوص افرادی که دچار مشکلات خواب هستند، میتوانند دراینباره تصمیم بگیرند.»
وبسایتی که در این هشدار به آن اشارهشده است، اطلاعات بهداشتی ارائه میدهد و درعینحال بهعنوان یک ابزار بازاریابی عمل مشتریان را به خریدن الایدیهای خاصی هدایت میکند میزان نور آبی ساطعشده آنها بسیار کمتر از الایدیهای معمول است.
اکنون باید صبر کرد که آیا سایر شرکتهای تولیدکننده چراغهای برق نیز به استفاده از چنین هشدارهایی روی خواهند آورد یا نه.