تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸

فریبا خانی: وقتی می‌گوییم «تریلی» یاد چه می‌افتی؟ یک ماشین بزرگ پر از بار که سنگین و خسته، جاده‌ها را طی می‌کند. اما من تریلی‌ای را می‌شناسم که با همه‌ی تریلی‌هایی که تابه‌حال دیده‌ای فرق دارد. تریلی‌ای که بارش نمایش است. بله نمایش!

اين تريلي هم سن و سال من است. باورت مي‌شود، وقتي به دنيا آمدم اين تريلي هم درست شد و قرار شد به ايران بيايد و گروه‌هاي نمايش با او همراه شوند و براي تمام بچه‌هاي كوچك و بزرگ نمايش اجرا كند. او حالا چند دهه است كه بچه‌هاي شهرهاي دور و نزديك ايران را شاد مي‌كند.

تريلي از مسير پر پيچ و خم جاده‌ها عبور مي‌كند. بعد در جايي مي‌ايستد. گروه نمايش آماده مي‌شوند و كودكان و نوجوانان و گاهي بزرگ‌ترها جلو تريلي مي‌نشينند و گروه، يك نمايش اجرا مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار هفته‌ي دوچرخه، محمدرضا کریمی‌صارمی، مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسكي کانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان درباره‌ي فعاليت‌هاي اين تريلي مي‌گويد: «امسال تريلي نمايش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان 240 اجراي تئاتر سيار خواهد داشت. براي اين تريلي 120 روز كاري در 31 استان تعريف شده است.»

او درباره‌ي تاريخچه‌ي تريلي مي‌گويد: «اين تريلي در سال 1351 به كشور آلمان سفارش داده شد و سال 52 از شهر برمن در حوالي هامبورگ حركت كرد و به ايران آمد. اين تريلي يك صحنه و  امكانات نور و صدا دارد.» او درباره‌ي نحوه‌ي كار اين تريلي مي‌گويد: «اين تريلي براي كارهاي فني و سرويس به تهران مي‌آيد و دوباره سفر دور ايران را شروع مي‌كند. در ايام خاص نيز بنا به مناسبت آن روزها، نوع نمايش‌ها تغيير پيدا مي‌كند. تريلي نمايش بنا بر شرايط آب و هوايي كشور حركت و مسير خود را انتخاب مي‌كند. براي كار اين تريلي، كشور ما به 12 منطقه تقسيم مي‌شود.»

كريمي‌صارمي نوع نمايش‌قابل اجرا در اين تريلي را هم توضيح مي‌دهد كه: «بايد پرتابل باشد و گاهي هم با مناسبت‌ها هم‌خواني داشته باشد. مثلاً  براي روزهاي مذهبي خاص و اعياد و عزاداري‌هاي مذهبي نوع نمايش تغيير پيدا مي‌كند. ما بر اساس نوع مخاطبان بايد نمايش‌ها را آماده كنيم، مخاطبان اين نمايش‌ها عبوري هستند و نوع نمايش‌ها بر اساس اين نوع مخاطب تعريف مي‌شود.»

مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسكي کانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان درباره‌ي  سفر امسال تريلي مي‌گويد:«بهار امسال، تريلي  سفرش را از سمنان شروع كرد، به گلستان رفت و بعد به خراسان‌شمالي، خراسان‌رضوي و خراسان‌جنوبي را سر زد.  اين تريلي هم‌چنين به استان‌هاي كرمان، يزد و فارس هم سفر كرد و حالا در تهران است و استراحت مي‌كند.»

كريمي‌صارمي درباره‌ي سفر تابستاني اين تريلي مي‌گويد: «سفر تابستاني تريلي تئاتر از استان البرز شروع مي‌شود. بعد به قزوين و زنجان، از آن‌جا به آذربايجان شرقي و غربي خواهد رفت و از مسير استان‌هاي اردبيل، گيلان و  مازندران به تهران بازمي‌گردد و بعد از توقف كوتاهي سفرش را از استان قم شروع خواهد كرد. بعد به استان‌هاي مركزي، همدان، كردستان، كرمانشاه، لرستان، چهار‌محال و بختياري و كهگيلويه و بوير احمد سفر خواهد كرد و بعد، سفرش به استان‌هاي جنوبي آغاز خواهد شد.»