دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

فریبا خانی: وقتی می‌گوییم «تریلی» یاد چه می‌افتی؟ یک ماشین بزرگ پر از بار که سنگین و خسته، جاده‌ها را طی می‌کند. اما من تریلی‌ای را می‌شناسم که با همه‌ی تریلی‌هایی که تابه‌حال دیده‌ای فرق دارد. تریلی‌ای که بارش نمایش است. بله نمایش!

اين تريلي هم سن و سال من است. باورت مي‌شود، وقتي به دنيا آمدم اين تريلي هم درست شد و قرار شد به ايران بيايد و گروه‌هاي نمايش با او همراه شوند و براي تمام بچه‌هاي كوچك و بزرگ نمايش اجرا كند. او حالا چند دهه است كه بچه‌هاي شهرهاي دور و نزديك ايران را شاد مي‌كند.

دوچرخه شماره‌ی ۷۹۳

تريلي از مسير پر پيچ و خم جاده‌ها عبور مي‌كند. بعد در جايي مي‌ايستد. گروه نمايش آماده مي‌شوند و كودكان و نوجوانان و گاهي بزرگ‌ترها جلو تريلي مي‌نشينند و گروه، يك نمايش اجرا مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار هفته‌ي دوچرخه، محمدرضا کریمی‌صارمی، مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسكي کانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان درباره‌ي فعاليت‌هاي اين تريلي مي‌گويد: «امسال تريلي نمايش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان 240 اجراي تئاتر سيار خواهد داشت. براي اين تريلي 120 روز كاري در 31 استان تعريف شده است.»

او درباره‌ي تاريخچه‌ي تريلي مي‌گويد: «اين تريلي در سال 1351 به كشور آلمان سفارش داده شد و سال 52 از شهر برمن در حوالي هامبورگ حركت كرد و به ايران آمد. اين تريلي يك صحنه و  امكانات نور و صدا دارد.» او درباره‌ي نحوه‌ي كار اين تريلي مي‌گويد: «اين تريلي براي كارهاي فني و سرويس به تهران مي‌آيد و دوباره سفر دور ايران را شروع مي‌كند. در ايام خاص نيز بنا به مناسبت آن روزها، نوع نمايش‌ها تغيير پيدا مي‌كند. تريلي نمايش بنا بر شرايط آب و هوايي كشور حركت و مسير خود را انتخاب مي‌كند. براي كار اين تريلي، كشور ما به 12 منطقه تقسيم مي‌شود.»

دوچرخه شماره‌ی ۷۹۳

كريمي‌صارمي نوع نمايش‌قابل اجرا در اين تريلي را هم توضيح مي‌دهد كه: «بايد پرتابل باشد و گاهي هم با مناسبت‌ها هم‌خواني داشته باشد. مثلاً  براي روزهاي مذهبي خاص و اعياد و عزاداري‌هاي مذهبي نوع نمايش تغيير پيدا مي‌كند. ما بر اساس نوع مخاطبان بايد نمايش‌ها را آماده كنيم، مخاطبان اين نمايش‌ها عبوري هستند و نوع نمايش‌ها بر اساس اين نوع مخاطب تعريف مي‌شود.»

مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسكي کانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان درباره‌ي  سفر امسال تريلي مي‌گويد:«بهار امسال، تريلي  سفرش را از سمنان شروع كرد، به گلستان رفت و بعد به خراسان‌شمالي، خراسان‌رضوي و خراسان‌جنوبي را سر زد.  اين تريلي هم‌چنين به استان‌هاي كرمان، يزد و فارس هم سفر كرد و حالا در تهران است و استراحت مي‌كند.»

كريمي‌صارمي درباره‌ي سفر تابستاني اين تريلي مي‌گويد: «سفر تابستاني تريلي تئاتر از استان البرز شروع مي‌شود. بعد به قزوين و زنجان، از آن‌جا به آذربايجان شرقي و غربي خواهد رفت و از مسير استان‌هاي اردبيل، گيلان و  مازندران به تهران بازمي‌گردد و بعد از توقف كوتاهي سفرش را از استان قم شروع خواهد كرد. بعد به استان‌هاي مركزي، همدان، كردستان، كرمانشاه، لرستان، چهار‌محال و بختياري و كهگيلويه و بوير احمد سفر خواهد كرد و بعد، سفرش به استان‌هاي جنوبي آغاز خواهد شد.»

کد خبر 300820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha