تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۹

همشهری آنلاین: جشنواره سینمایی ونیز امسال با فیلم‌هایی درباره جنگ عراق و تاثیر آن بر جامعه امریکا، فساد شرکت‌ها‌ و مافیا چهره سیاسی‌تری به خود می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری رویترز 22 فیلم شرکت کننده در بخش مسابقه جشنواره ونیز 2007 برای دریافت جایزه شیر طلایی در پایان این جشن 11 روزه سینما به رقابت خواهند پرداخت.

مارک مولر کارگردان ایتالیایی رئیس جشنواره چندین فیلم هالیوودی عمده  را هم در آن گنجانده است، از جمله فیلم  "تاوان"  اقتباسی از رمان مشهوری نوشته یان مک‌اوان با بازی کیرا نایتلی که چهارشنبه 29 آکوست (7 شهریور) در  افتتاحیه جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

دو فیلم بخش مسابقه درباره عراق هستند:

 پل هاگیس با فیلم "در دره الاه" با بازی تامی لی جونز، چاریز ترون و سوزان ساراندون، که  برگردان سینمایی حادثه واقعی قتل یک سرباز آمریکایی بازگشته از عراق است.

فیلمساز کهنه‌کار آمریکایی برایان دی‌پالما هم با فیلم Redacted به ونیز آمده است که ماجرای یک واحد ارتش امریکا را بیان می‌کند که به بازجویی یک خانواده عراقی می‌پردازند و همچنین پوشش رسانه‌ای جنگ را به ارزیابی می‌گذارد.

البته فیلم کمدی هم در جشنواره امسال وجود دارد از جمله "شرکت دارجیلینگ" با بازی اوون ویلسون، آدرین برودی، آنجلیکا هیوستن و بیل موری.

از دیگر فیلم‌های مورد توجه در ونیز 2007 ، فیلم "مایکل کلایتون" که در آن جرج کلونی نقش یک "کارچاق‌کن" را بازی می‌کند که کارهای کثیف شرکت‌های بزرگ را سر و صورت می‌دهد، فیلم ایتالیایی Il Dolce e L'Amaro  درباره مافیا و فیلم "هیا فودا" از مصر درباره جریان یک  بازپرسی پلیس است.

جشنواره سالانه ونیز که در 8 سپتامبر (17 شهریور) پایان خواهد یافت، به نوعی مقدمه‌ای برای جشنواره اسکار که درماه فوریه (بهمن) برگزار می‌شود، هم محسوب می‌شود.